Laten we liefhebben!

Standaard

De liefde, een veelbesproken onderwerp in februari. De winkels hangen vol met hartjes en zoetigheden. Tegelijk zie ik op het nieuws zoveel liefdeloosheid. Wat komen we soms te kort als mens.

Het onderwerp van deze blog komt van een bloghop over de liefde.

“Geliefde broeders en zuster, laten wij elkaar liefhebben, want de liefde komt uit God voort.” Uit de bijbel, 1 Johannes 4: 7.

Geschenk
Oei oei, dr gaan nu zoveel dingen door mijn hoofd als ik aan liefde denk. De liefde voor mijn man, mijn zoon, het kindje in mijn buik. De mensen, vrienden om mij heen en mijn familie. Wat ben ik gezegend! Maar daar ga ik nu niet over schrijven. Wat een groot geschenk van Liefde heb ik van God ontvangen!

Kwaad
Ik ga schrijven, omdat ik me kwaad maak. Omdat ik om mij heen veel gemis in liefde zie. Omdat er zo vaak geen oplossing lijkt! Omdat niet alleen anderen, maar ook ikzelf mij schuldig maak aan het tekort aan liefde.

Onrecht op straat
Hebben jullie de 4-delige documentaire ” Jojanneke in de prostitutie” gezien? Hoe kan het dat er in Nederland (!!!) zoveel vrouwen uitgebuit worden. Jonge meisjes en vrouwen die elke dag met 25 (of meer) mannen seks hebben. Uit allerlei landen komen de meiden en pooiers naar Nederland, want hier het legaal. Hoezo vrijwillig van de vrouwen?

En wat kan ik hier aan doen, behalve kwaad worden en verdrietig zijn?

Familie vermoord, gevlucht en dan?
Ben je wel eens in een AZC (Asielzoekers Centrum) geweest? Kun je je voorstellen dat je daar een jaar of 8 moet wonen. In onzekerheid en met een verschrikkelijk verleden? Ik kan het me niet voorstellen hoe dat echt moet zijn. Waarom zou ik als Nederlander meer recht hebben omdat ik het geluk heb dat we hier in vrijheid leven? Wat maakt mij meer dan de mensen in Syrië? Nou, helemaal niks! Ik weet, we kunnen niet elke vluchteling opvangen. Maar waarom is het niet mogelijk om met alle landen in vrijheid samen er voor deze mensen te zijn? Tja, we zijn nu eenmaal egoïstisch als mens. Als ik het maar goed heb!

En wat kan ik doen? Wie vind ik belangrijker? Mijn eigen gezin of een gezin uit de Oekraïne?

In het programma “Rot op naar je eigen land” komt de vluchtelingen problematiek (wat een naar woord) nog eens extra hard binnen.

Klerewereld
Nog zoiets, hoe moet je omgaan met het feit hoe kleding gemaakt wordt? Als je de documentaire “De slag om de klerewereld” bekijkt dan leer je dat het niet uitmaakt of je een merkbroek koopt of eentje in de Aldi. Stop je met kleding kopen, dan hebben ze daar helemaal geen werk? Er is geen kant-en-klare oplossing. Er is alleen zoveel ongelijkheid? En het getuigd niet echt van liefde als ik een 10-jarig jongetje voor mijn kleding laat werken…

Is nou het enige wat ik kan doen, minder kleren kopen?

Waar is de liefde
Zomaar een aantal programma’s van afgelopen periode waar ik nog regelmatig over nadenk. Dan denk ik, roep ik “God, waar is de liefde??!!”. We hebben hier in het westen de mond vol van romantische liefde, liefde voor je gezin/familie/vrienden. En bovenal, de liefde voor onszelf! Waar is de onbaatzuchtige liefde. De liefde die niets terug hoeft te krijgen? De liefde die alleen maar geeft? De liefde voor de ander? De liefde voor onze vijanden?

Jezus
God leert ons wat echte liefde is. Hij gaf onbaatzuchtig zijn eigen Zoon. Wat een groot offer voor ons. Hij houdt van ons kleine mensjes. En gaf zijn kostbaarste bezit!

Daarom mijn gebed “God, geef ons liefde! Laat ons omzien naar de anderen. Help mij! Dat ik niet alleen van mijzelf houdt, maar onbaatzuchtige, onzelfzuchtige liefde heb voor de mensen die op mijn pad komen. Ik weet, ik kan de drie grote problemen die ik hier beschrijf niet zelf in mijn eentje oplossen. Maar laat me zien wat ik wel kan doen. Kleine (of grote) dingen die op mijn pad komen. God, geef dat mijn oogkleppen afvallen en ik de ander zie! “.

De liefde komt uit God voort!

 

 

»

  1. Lieve zus,

    Volmondig akkoord met je bovenstaande post..
    Elkaar liefhebben, zielsverwanten, huisgenoten of mensen die Vader niet kennen… het begint inderdaad met een dagelijks afstemmen op Hem om vanuit Zijn wijsheid en overvloedige genade te leren onderscheiden wat er in onze omgeving aan het gebeuren is.
    Liefhebben is leren handelen vanuit een authentieke bewogenheid naar de ander toe.
    Liefhebben is de ander aanvaarden ongeacht zijn/haar visie/geloof/gedrag…

    Ik ben Vader dankbaar voor de moeiten in mijn leven waardoor ik net oog krijg voor de noden van de ander. Zijn plan gaat onze inzichten en verstand ver te boven en daaraan kunnen we ons alleen maar vastklampen. Dat is het beste om stabiliteit te vinden in deze hectische wereld.

    Ik hoop dat uw manier van zijn, van delen via ‘mevrouw gewoontjes’ tot zegen mag zijn van velen!
    Straks vertrek ik naar mijn nachtdienst , een stukje opgebouwd door uw post. Het is fijn te weten dat we elk op ons terrein en in onze omgeving een lichtje willen zijn en ook effectief ZIJN!

    Warme groet
    Heidi

  2. Pingback: Wanted: christelijke bloggers! -

  3. Pingback: Bloghop: Wanted: christelijke bloggers! | Mevrouw Gewoontjes

Geef een reactie

