Straat maken :)

Standaard
ook met de papierenversie is spelen leuk!

ook met de papierenversie is spelen leuk!

Mijn kleine Smurf (3,5) die oh zo graag groot wordt🙂 is dol op auto’s. Auto’s rijden, parkeren, in rijtjes zetten, bouwen (lego auto’s), huisjes bouwen voor de cars auto’s met duplo enzovoorts. Alles met een auto is eigenlijk goed (en Cars is het mooist🙂 ).

Tja, wat doe je dan als moeder die van naaien houdt? Nou, je gaat lekker snuffelen op Pinterest naar leuke ideetjes om een mooie weg o.i.d. te maken. Oh, en wat kwam ik mooie dingen tegen. Super mooi gemaakt! Ik vroeg me af hoe leuk de kleine Smurf het zou vinden. Zou hij liever meer straten hebben (eenvoudig) of een paar weggetjes (super mooi gemaakt). Waar zou ik mijn tijd het beste aan kunnen besteden?

Past precies een duplo Cars auto...

Past precies een duplo Cars auto…

Nou! HEEEEEEEL VEEEEL WEGEN MAKEN! En ik had gelijk :)…

Patroon
Heb je een patroon nodig voor het maken van simpele wegen? Nou het leek mij wel handig dat de bochten ook uitkomen. En dat elke weg hetzelfde is. Na even snuffelen op het web kwam ik dit tegen: http://picklebums.com/2013/06/18/printable-roads/.

Alleen de geprinte versie was al een succes bij de kleine Smurf. Hij ging er direct mee aan de slag…

Werkwijze
Ik heb het heel simpel gehouden. Ik heb de wegen uitgeknipt. Zoveel mogelijk (nadat de eerste lading klaar was hoorde ik al snel van Papa en kleine Smurf “mama, heb je nog meer weg?!).

Is niet zo handig op een gladde vloer

Is niet zo handig op een gladde vloer

Daarna heb ik ze met zwart rondom gelockt. Niks een randje, geen klittenband. Dat laatste was ik trouwen van plan, maar met even proberen kwamen we erachter dat je dan een heleboel verkeersdrempels krijgt🙂. Nadeel is nu wel dat de weg snel los komt te liggen. Je blijft soms bezig… maar op vloerbedekking blijft het redelijk liggen.

Daarna heb ik met wit garen een lijntje in het midden gestikt. Ik wilde eerst dikker garen gebruiken, maar dat bleef niet goed zitten. Wat grappig was, alleen met de zwarte lapjes stof werd niet gespeeld. Pas met het streepje (hoe eenvoudig ook) was het een weg…

Parkeerplaats
Zo simpel mogelijk. Kijk of de weg er op kan aansluiten. Zo breed moet het middenstuk zijn. En hoe groot zijn de auto’s die erop moeten passen? Ik heb gewoon wat restjes stof (samen met Smurf)

alle auto's hebben een eigen plekje op de parkeerplaats.

alle auto’s hebben een eigen plekje op de parkeerplaats.

uitgezocht. Het verdient geen schoonheidsprijs qua naaien. Maar dat maakt voor het speelplezier niet uit🙂.

Speelwijze
Ik ben blij dat ik geen ingewikkelde mooie weg heb gemaakt. Hoewel ik echt hele mooie dingen heb gezien. De weg zoals ik hem nu thuis heb liggen stimuleert de fantasie🙂. Scoop (van Bob de Bouwer) en alle andere machines helpen met het maken van de weg. Dus de auto’s worden vol geladen.

Een andere keer is het de racebaan voor de Cars auto’s. Haha, elke auto heeft zijn eigen parkeerplek🙂, dan blijft er nog eentje leeg. En die is dan voor Mack, de vrachtwagen die hij nog niet heeft.

Grappig, de weg legden we op het wegenvloerkleed. Daar speelt hij op, maar hij gebruikt de weg niet. Leg je een weg op een weg🙂.

Combineren, alle auto’s of het nu van Duplo, Lego of “gewoon” is, mag op deze weg rijden. Het speelt af en toe ook heerlijk door elkaar. Leuk om te zien!

P1080851Leren
Nu moet de kleine soms eigenwijze smurf nog leren om de weg zelf goed neer te leggen. Hij kan het wel, maar is soms een beetje laks… en hij vindt het volgens mij leuk als papa of mama helpt…. Alhoewel, soms mogen we toch niet helpen, want dan heeft hij een eigen idee hoe het moet🙂. Heerlijk zo’n peuterbrein!

 

»

  1. Leuk idee! Ik zit al mee te denken hoe je ze aan elkaar kunt maken. Misschien met schuimrubber eronder en dan mannetje en vrouwtjes kanten maken. Net zoals de echte autobanen.

    • Ik ben benieuwd! Ik kan het me nog niet helemaal voorstellen. Maar iets van vastzetten is wel praktisch. Hoewel… nu komt het qua bouwen en lengte niet zo precies. Dus je kunt er letterlijk alle kanten mee op. Ook wel praktisch.

Geef een reactie

