Beter, maar niet beter?

Standaard

Wat doet anders eten met me? Ben ik beter? Ja, ik voel me stukken beter! Ben ik beter in de zin van genezen van mijn darmontsteking? Nee, dat niet. Raad ik mensen aan om met voeding te experimenteren? Ja!!!

Het is nu meer dan een jaar geleden dat ik besloot te stoppen met witte, geraffineerde suikers eten. Tussen juni 2013 en nu is er best veel veranderd. Jullie weten dat ik lang niet alles meer eet. Tarwe en zuivel zijn echt boosdoeners. En zo zonder suiker heb ik veel meer energie.

Medicijnen
Is de ontsteking weg? Kan ik zonder medicijnen? Nou helaas niet! Ik heb het geprobeerd. Maar elke keer als ik afbouw, dan vlamt de ontsteking weer op. Best frustrerend. Elke keer bij de arts voel ik me beter (lees energieker) maar de bloed en ontlastingswaardes deden nog niet mee.

stoppen?
Wilde ik daardoor stoppen met aangepast eten? Nee, want ik voel me echt wel beter. Ik merk dat het wel goed is voor mijn lijf. Was het nieuws bij de arts fijn? Nou nee, liever hoor je natuurlijk wat anders. Doe je zo je best, maar ja het is en blijft een chronische ziekte…

Goed nieuws
Gelukkig kreeg ik voordat we op vakantie gingen goed nieuws. Eindelijk de ontstekingswaarden naar beneden! Eindelijk klopt het met hoe ik me voel. Hoewel het nog steeds wat op en neer gaat. Maar dat zal wel blijven. Het is en blijft een zwakke plek.

hooikoorts
Ik heb afgelopen jaar geen last van hooikoorts gehad. Joehoe! Hoewel het bij mij het ene jaar meer is dan het andere viel het me dit jaar wel heel erg mee. Zou dat komen omdat ik nu anders eet? Dat zou een leuke bijkomstigheid zijn.

Jeuk, eczeem
Zo had ik ook bij tijd en wijlen vervelende allergie plekken. Arm, dijbeen, knieholte ed. Jeuk jeuk jeuk. Tot een week geleden kon ik melden dat ik daar 1,5 jaar geen last van heb gehad! Sinds juni 2013 is dat weg gegaan en niet terug gekomen. Joehoe! Zou natuurlijk heel goed door mijn veranderde eetpatroon kunnen komen.

Helaas
Sinds een dag of 10 heb ik alleen weer last van jeuk. Ik ga bij mij na, zijn er dingen anders in mijn eetpatroon? Andere zeep?? Geen idee, ik kan niks vinden. Ben bij de huisarts geweest, en het is een soort van allergische reactie denkt hij. Maar ja, waarop…

Tevreden?
Ben ik tevreden met hoe het gaat? Ja, ik ga nog steeds niet weer terug naar mijn oude eetpatroon. De winst die ik nu heb is het meer dan waard. Zou ik willen dat het beter kon? Ja, natuurlijk. Ik zou natuurlijk liever helemaal van de medicijnen af zijn. En geen last meer van mijn darmen hebben. Niet ’s nachts wakker worden van de jeuk en merken dat je jezelf helemaal kapot krabt.

Hopelijk kan ik me beheersen door niet te krabben🙂. En verdwijnt de jeuk ook weer.

»

  1. Het lijkt me toch heel bijzonder dat je met zo’n prachtige zomer geen last van hooikoorts gehad hebt.
    ook mijn huid blijft regelmatig opspelen, een kwestie van oude rommel opruimen?

    • 🙂 daar ben ik ook super blij mee, een zomer zonder hooikoorts.

      En ik heb ook al 1,5 jaar geen jeuk gehad! Misschien ben ik nu idd dingen aan het “opruimen” door mijn huid. Ik smeer nu maar vooral vette zalf en probeer niet te krabben.

      Ik ben super blij met de zichtbare resultaten van het anders eten.

    • tis inderdaad niet fijn. Gelukkig lijkt het ergste voorbij. Geen jeuk meer in de hals en nek. Ik word niet meer ’s nachts wakker. Nu zorgen dat ik eraf blijf🙂 en bidden en hopen dat het weg gaat en weg blijft.

  2. Ken je het paleo dieet? Misschien kan dat nog iets helpen? Hoor al een paar mensen die erbij zweren…
    Zelf nog niet geprobeerd, wel zoveel mogelijk zonder e-nummers.

Geef een reactie

