Minimoestuin: oogst…?!

Standaard

Tja, hoe gaat het met mijn mini moestuintje… Eh.. sommige dingen zijn wat verdort, andere dingen groeien niet zoals het zou moeten. Maar ik heb ook wat oogst! Niet veel, maar wel heel leuk. Vooral om samen met kleine Smurf (3,5) te oogsten. En heb ik groene vingers gekregen?

Hmm, de komkommerplant heeft zijn beste tijd gehad (ligt inmiddels in de kliko)

Hmm, de komkommerplant heeft zijn beste tijd gehad (ligt inmiddels in de kliko)

Komkommers
De komkommerplant groeide goed! We hebben meerdere komkommertjes kunnen plukken. Erg lekker! Nu is de plant verdort terwijl er nog wel kleine komkommertjes aanzitten. Ik denk dat de plant uit de emmer dan toch niet voldoende voeding kan halen. En… je moet heel veel water geven! Volgende keer weer komkommers🙂.

Sla
Tjonge, bij de sla kan ik wel van oogst spreken. Dat doet het goed in kleine bloembakken. Tussen-de-middag even naar buiten, wat sla plukken voor bij het eten. Super handig en lekker. Ik haalde er steeds wat blaadjes af. Ik dacht dat de meeste kroppen na de vakantie van ons wel op waren. Maar uit de kaalgeplukte stengels waren weer nieuwe blaadjes gekomen🙂. Volgend jaar weer sla, misschien wat minder🙂.

Radijs
Een poos geleden had ik al oogst van een paar radijsjes. Sommige waren smal ipv dik geworden. Waarom??? Geen idee! Nu ben ik zelf niet een echte radijs eter. Ben het een beetje aan het leren. Dus volgend jaar weer een paar radijsjes laten groeien? Ik denk het wel🙂.

de linkerui is geoogst, de rechter mag nog wat groeien

de linkerui is geoogst, de rechter mag nog wat groeien

Ui
Van een buurman had ik een paar kleine poot uitjes gekregen. Ik hoorde op tv (volgens mij de wilde keuken) dat je vanzelf kunt zien als de uien “klaar” zijn. Hun blad gaat dan verdorren. Dat deden ze nu, dus ik heb ze geoogst. Maar echt veel groter zijn ze niet geworden😀 hahaha. Volgend jaar ga ik dit denk ik niet planten. Tenzij ik meer ruimte heb.

Hmm, zou hier nog een pompoen uit kunnen groeien?

Hmm, zou hier nog een pompoen uit kunnen groeien?

gesnoeide pompoenplant

Ik ben benieuwd of uit deze bloem nog een pompoen kan groeien…

Pompoen
Ik was heel benieuwd of ik pompoenen kon kweken. De plant deed het goed en groeide hoog. Het duurde wel even voordat er bloemen aan kwamen. Die kwamen wel. Maar om mij heen zie ik dat er pompoenen geoogst worden. En bij mij gaat de bloem en het blad dood als die uitgebloeid is… Ik denk toch echt te weinig ruimte. Ik heb nog een beetje hoop. Ik heb net alle dode bladeren weggehaald. Er zit nog wat groens en een gele bloem aan. Misschien toch nog één pompoen???? Volgend jaar ga ik dit niet weer planten in een grote bak. Jammer van al het water wat ik erop heb gesproeid

Pastinaak
Ja!! Ik heb ze net geoogst en ze zijn best dik geworden🙂. Eentje dan en de ander is wat kleiner dan in de winkel. Op zich ook wel logisch dat ze niet langer worden, want de bak is niet dieper. Vanavond gaan we dit eten in combinatie met wortel en aardappel uit de oven, mjam! En wat leuk om samen met kleine Smurf te oogsten. Hij stond te springen en te juichen bij het zien van de dikke pastinaak. Trots wilde hij de oogst laten zien aan zijn buurmeisje/vriendinnetje. Leuk! Echt een aanrader om met kindjes zelf wat te kweken. Volgend jaar ga ik zeker weer pastinaken laten groeien. En dan in een grote bak (diep) met zoveel mogelijk aarde. Niet in een kleine bloempot, want dan zal die vast niet zo groot worden (zie de foto’s).

pastinaak klaar voor de oogst :)

pastinaak klaar voor de oogst🙂

Pastinaak, net uit de grond.

Pastinaak, net uit de grond.

Wow! Wat een grote!

Wow! Wat een grote!

Deze gaan we vanavond lekker eten!

Deze gaan we vanavond lekker eten!

Conlusie
Ik vind het heel leuk dat we wat kunnen eten uit de tuin. Ik vind groenten en kruiden kweken leuker dan bloemen. Stop liever energie en water in iets wat je kan eten🙂. En heel leuk voor kinderen om te zien hoe alles groeit. Volgend jaar kiezen voor wat kleinere planten🙂. Enneh misschien nog wat vaker water geven…. (echt groene vingers heb ik nog niet).

 

»

  1. Ik heb ook geen groene vingers. Misschien ga ik toch volgend jaar eens je voorbeeld volgen. Het lijkt me best wel leuk. ( nog bedankt voor je reacties, je staat nou in mijn bloglijst, dus kan ik je fijn volgen)

    • Leuk om te horen🙂
      Ik vond jouw blog ook erg interessant om te lezen! Ik heb meerdere artikeltjes gelezen en bleef lezen🙂.
      Kan ik jouw blog ook via e-mail volgen??

      Groetjes mevr. Gewoontjes😉

  2. Hi mevr gewoontjes,
    Wat een enthousiast blog.

    Zelf heb ik een moestuin van 300m2, na veel op m’n balkon geoefend te hebben. Nu weet ik dat pompoenen heeeel veel mest en compost nodig hebben en voetruimte en water. Dus lukte op balkon bij mij ook niet, alleen blad,blad,blad en verschrompelde bloemen.
    Wel leuk dat je pastinaak het zo goed deed! Die doet het in onze tuin weer niet. Kan ik bij m’n huis eens proberen.🙂

    Weet je wat leuk is: peultjes in bak/pot. Is wel een klimplanten, dus stokjes erin of langs rek. Het is een lathyrussoort, dus leuke bloemetjes en je zoon zal het fantastisch vinde om de peultjes te oogsten ( onderaan beginnen).
    Je kunt ze nu al zaaien!

    Veel plezier ermee.

    Gr. Tet

    • Wat een leuk idee! Dit jaar gaan we alleen niet zaaien🙂. We gaan verhuizen en eind juli komt er een baby. Dus ik ben minder mobiel en we zouden dan niet kunnen oogsten. Maareh, voor het jaar erop ga ik het zeker onthouden. We hebben dan ook veeeeel meer tuin! Grt, Mevr. Gewoontjes

Geef een reactie

