havermout pannenkoekjes (recept)

Standaard

Ik had al eerder pogingen gedaan tot het maken van havermoutpannenkoeken. Bewust zeg ik koeken, want ik gooide de hele koekenpan vol beslag. Ik kreeg dus grote, dikke, soppige, niet echt lekkere pannenkoeken. Toen kreeg (eh, kocht) ik een nieuwe pan en bedacht ik dat ik misschien niet zulke grote pannenkoeken van havermout moest bakken.

Tjonge, wat is mijn DeBuyer flensjespan nog schoon! Hij is nu zwarter en hij bak beter :)

Tjonge, wat is mijn DeBuyer flensjespan nog schoon! Hij is nu zwarter en hij bak beter🙂

Deze kleine havermoutpannenkoekjes smaken erg lekker. En in combi met de nieuwe pan (wel ff wennen) zijn ze ook nog eens super snel klaar.

Ik heb deze pan, nou ja, niet helemaal. Want er is alleen nog maar een heel klein pannetje. Maar ik heb wel hetzelfde type. Hij lijkt meer op deze…🙂, maar deze is net wat chiquer. 

De pan is helemaal van ijzer, en wordt dus lekker snel heet op inductie (waar ik op kook). Je moet hem eerst inbakken en hoe zwarter de pan, des te beter hij bakt. Voelt wel even onnatuurlijk als je gewend bent aan een antiaanbaklaag. Maar daarover zijn toch wat tegenstrijdige berichten (zeker als de laag wat kapot is) en aangezien ik best vaak pannenkoeken bak. De pan is wat zwaarder in gebruik, dus soms heb je twee i.p.v. één hand nodig🙂. Ik heb 1 pannenkoek laten mislukken (te weinig olie gebruikt), en daarna ging het super. Je kunt trouwens steeds minder vet gebruiken merk ik.

Maar goed, genoeg over de pan, nu het recept.

Havermoutpannenkoekjes
Genoeg voor 3-5 personen (voor ontbijt)

  • 130 gram havermout
  • 3 eieren
  • snufje zout
  • Wat kaneel (optioneel)
  • Rozijnen (optioneel)
  • (plantaardige) melk

Bereiding

  • Zet de avond van te voren de havermout te weken in de melk. Zet de havermout net onder de melk en doe er dan nog een scheutje bij. Dan is het de volgende morgen “lekker zacht en soppig” om mee te bakken. Doe je er rozijnen bij in, dat kan nu alvast, dan wellen ze.
  • Zet de pan vast op het “vuur” zodat deze goed heet kan worden. De pan die ik nu heb, niet te heet zetten! (maar wel heet genoeg, haha, duidelijk hè… ik hoop dat je snapt wat ik bedoel, tis ff aanvoelen en het kan verschillen per pan en per kookstel).
  • Doe de eieren, zout en eventueel kaneel bij de havermout. Meng, klop met een vork alles door elkaar. Meestal doe ik er nog een klein beetje melk bij. Niet teveel. Het beslag moet in verhouding met normale pannenkoeken best dik zijn. Het is even aanvoelen wat je prettig vindt bakken.
  • Schep nu de pannenkoekjes in de pan. Ik gebruik een normale eetlepel en bak daar één pannenkoekje van. Er kunnen ongeveer 4-6 pannenkoekjes in mijn pan. Ik had met deze hoeveelheid 26 pannenkoekjes. Voor ons wat teveel voor één ontbijt, maar de volgende morgen waren ze koud ook nog lekker.
  • Besmeer de pannenkoekjes met iets wat je lekker vindt. Eet smakelijk!

Over de pan… Ik ben misschien niet geheel onpartijdig, ik ken de aanbieders😉. Maar over de pan zou ik hetzelfde zeggen als ik ze niet zou kennen. Op www.opkoopjes.nl staat ook nog een hele mooie blender en fruit/groentepers. Het is dat ik te weinig ruimte op mijn aanrecht heb. Anders lijkt mij dit best een hele mooie en voor een mooie prijs.

»

  1. Weer een lekker recept, dank! Ook je verhaal over de pannen vind ik erg interessant; ik merk dat op inductie koken heel fijn is, maar dat een antiaanbaklaag daarop snel kapot gaat. De pannen die jij noemt zijn denk ik sterker. Alleen lees ik daarover dat ze snel roesten. Hoe is jouw ervaring daarmee? Wij moeten ook andere pannen, het is nu een rommeltje in de pannenla, wat weer veel ruimtegebrek geeft.

    • Hoi Emmy, heel herkenbaar dat verhaal over de pannen. Er zit toch al snel een “scheurtje” in de antiaanbaklaag terwijl ik wel voorzichtig doe.

      De pan die ik had was al een beetje geroest. Dat doen ze dus best snel (volgens mij als je ze niet gebruikt, tis per slot van rekening allemaal ijzer). Maar dat maakt voor het gebruik niet uit. Je kunt ze met een schuurspons weer “kaal” maken en dan opnieuw inbakken. De roest uit mijn pan is weer helemaal weg.
      Ik geloof dat je zelfs een levenslang garantie op de pannen hebt. Ze worden misschien langzaamaan wat dunner. Op http://www.opkoopjes.nl hebben we eh… ze ook koekenpannen van hetzelfde type. (ik ken de eigenaren niet hoor😉 ahum). En van gewone kookpannen vind ik de Fishler kookpan erg mooi, maar daar is geen set van. Van Habone hebben we wel een set http://www.opkoopjes.nl/habonne-pannenset-elegance. Ook erg mooi en zware, degelijke pannen.

  2. Dank je wel, ik ga het eens goed bekijken. Een heel pannenset hebben we niet nodig (en ook de ruimte niet voor), maar ik zoek wel een koekenpannetje en een wok/braadpan. Ik heb nog een snelkookpan die nog goed werkt dus ….
    Jouw laatste zin: en zware, degelijke pannen. Vooral ‘zware’ klinkt voor mij niet zo positief. Ik ga kijken, dank !!

    • Dan zou ik als ik jou was ook goed nadenken over de ijzeren pannen… want de koekenpannen zijn best zwaar. Het “pannetje” wat ik gebruik voor pannenkoeken kan ik niet gemakkelijk met één hand “bedienen”. Beslag verspreiden, daar heb ik toch twee handen voor nodig…

  3. Lekker he?
    Tip: doe er eens een banaan door of geraspte appel, ook erg lekker. En dan hoeft er geen ‘ongezond’ beleg meer op.

Geef een reactie

