Eten op vakantie als je niet alles kunt eten

Standaard

Ik moet bekennen, ik zag er wel een beetje tegenop. Dit zou de eerste vakantie tarwe en gedeeltelijk zuivelvrij zijn (ik eet wel roomboter, eieren en geitenkaas). Een jaar geleden was het vooral suikervrij. Hoe zou dat nu gaan? Zal ik nog wel genoeg kunnen eten? Stom, maar er zit volgens mij ergens een angst dat ik honger krijg…

Wij zijn met een caravan op vakantie gegaan. Daarnaast hebben we een ruime auto (lees klein busje). Dus ik heb geen ruimte beperking. Geen idee wat ik in Duitsland zou kunnen kopen. Dus er ging heel veel havermout, rozijnen, roggecracker, rijstwafels en suikervrije sojamelk mee. Lichtelijk overdreven hoeveelheid. Want er zijn heel wat pakken mee terug gegaan.

Suikervrije sojamelk heb ik niet gezien. Wel schijnt er in Duitsland veel lactose vrije melk te zijn. Zelf niet gezien. Die tip kreeg ik van een serveerster. Wat een super koffiecaffeetje was dat! Je kon alle soorten melk ook lactose vrij krijgen. Ik heb dus een heerlijke cappuccino gehad (en daarna geen last van de darmen)!  Daar heb ik ook een heerlijk lactosevrij ijsje gehad. Niet suikervrij, maar zolang ik dit echt als uitzondering eet, kan ik hier wel heel erg van genieten! Zo zouden er meer cafeetjes moeten zijn!

Havermout heb ik in elke Lidl zien liggen. Die grote hoeveelheid die ik mee had was al een beetje belachelijk. En nu nog wat meer🙂.

Ontbijt
AlP1080683s ontbijt heb ik regelmatig havermoutpap met rozijnen, kaneel en een klein beetje honing gehad. Een keer was ik vergeten de havermout ’s avonds klaar te zetten. Mijn ervaring is dat ik de pap dan niet lekker vind. Ik heb er toen maar een eitje bij gegooid en er pannenkoekjes van gemaakt.

Daarnaast hebben we als gezin 2 keer ontbeten met boekweitpannenkoekjes. Eén dag ruim gebakken zodat ik ze ook als lunch kon eten. Een klein beetje honing erop en smullen maar.

Lunch
Ik zag wat meer op tegen de lunch. Rond die tijd zijn wij namelijk meestal op pad. Ik had van te voren wat tips gekregen: gekookt eitje, wortelsalade met rozijntjes en nog wel wat meer. Het moet niet te ingewikkeld zijn. Ik heb wat fotootjes gemaakt van de verschillende lunches. 1 keer had ik te weinig mee en daardoor had ik de hele middag zin in eten. Niet echt handig! Het was ook wel een sjouw en trapklim dag. Dus ik denk dat ik toen ook wat meer nodig had dan normaal.

hmm, ik dacht dat ik meer foto’s had gemaakt…

Havermout uit de oven (thuis gebakken), gekookt eitje, paranoten en tomaatjes.

Havermout uit de oven (thuis gebakken), gekookt eitje, paranoten en tomaatjes.

Nadat ik twee keer wortels had geraspt met rozijnen en geitenkaas (vond ik beetje veel werk...hahah) nu losse wortels, met gebakken ei, salami en geitenkaas. Wel genoeg wortels meenemen!! Anders heb je niet genoeg. Ook had ik vaak een bakje noten erbij.

Nadat ik twee keer wortels had geraspt met rozijnen en geitenkaas (vond ik beetje veel werk…hahah) nu losse wortels, met gebakken ei, salami en geitenkaas. Wel genoeg wortels meenemen!! Anders heb je niet genoeg. Ook had ik vaak een bakje noten erbij.

Avondeten
Het scheelt dat ik af en toe wel een patatje kan eten. Dat maakt het nog enigszins gemakkelijk om uit eten te gaan. Helaas geen schnitzel voor mij dit jaar. Maar vaak kon ik nog best wat kiezen op de kaart. Zorgen dat er geen pasta, brood of room/yoghurtsauzen bij zat. Uiteraard is dit niet perse gezond. Maar gemak op de vakantie is ook wel heel fijn.

Zelf koken
We hebben ook nog regelmatig zelf gekookt. Ik had kruiden mee, glutenvrije pasta en rijst. Nog wat aardappels erbij en veel verse groente en het ging prima! Als je zelf kookt is het wel handig om zo wat kruiden en de glutenvrije pasta mee te nemen. Om dat allemaal op de plaats van bestemming te kopen lijkt me lastig.

Tussendoor
Ik had voordat we weggingen nog kokoskoeken van dit recept gemaakt. De rest van de familie had gewone koekjes, en ik had dit nog een aantal dagen als tussendoortje. Daarnaast heb ik veel noten en rozijnen tussendoor gegeten. Uiteraard vers fruit wat je overal kunt kopen!

Tot mijn verrassing zag ik in een supermarkt allerlei gedroogd fruit zonder toevoegingen. Ik heb toen mango rolls gekocht. Erg lekker, net snoepgoed! Dit was voor mij echt een traktatie op vakantie🙂. In Nederland heb ik dit nog niet gezien.

Koffie
Ik hou van mijn bakje koffie ’s morgens. Thuis gebruik ik sojamelk, maar dat hebben ze meestal niet als je in een cafeetje koffie drinkt. Ik had daarom kleine kuipjes lactose vrije koffiemelk meegenomen. Erg handig als je eraan denkt! Zo kon ik wel genieten van dat ene bakje koffie en kreeg ik geen buikpijn. Ik heb deze kuipjes gewoon bij de Jumbo gekocht. Ik neem ze nu ook gewoon mee als ik bij anderen koffie ga drinken. Handig! En nog leuker natuurlijk als je opeens een hele ruime keus op de kaart hebt als ze alles ook lactosevrij aanbieden!

Plannen
Het is wat meer plannen. Maar goed te doen! Ik heb geen tarwe deze vakantie gehad. Zelfs genoten van een lactosevrije cappuccino en een keer wat suiker gegeten met een heerlijk lactosevrij ijsje.  Ik voel me goed!

Het lijkt me wel lastig als je met het vliegtuig gaat. Dan neem je niet zomaar zoveel havermout en sojamelk mee…

Ik stop nu maar met schrijven de blog is lang genoeg. Ik zal in een andere blog wat uitgebreider op de lunchrecepten doorgaan. Want dat is natuurlijk niet alleen handig voor op vakantie, maar ook voor thuis of op het werk of een dagje weg.

Welke ervaring hebben jullie met eten op vakantie als je je aan een bepaald dieet houdt of je bepaalde producten niet kunt eten?

»

  1. Zelf dingen meenemen is handig🙂
    Dit jaar ging ik voor de eerste keer met het vliegtuig op vakantie sinds ik weet waar ik allergisch voor ben. Ik was heel blij dat ik de taal sprak, zodat ik bij elk restaurant kon vragen of ze die ingrediënten gebruikten, en ik heb ook gewoon alle ingrediëntenlijsten in de supermarkt kunnen lezen!
    Ik ben nog bezig met mijn vakantieverslagjes, maar ik heb wel al het stukje over de vliegreis (vantevoren een paar vliegmaatschappijen gebeld over het eten, KLM had het beste antwoord) en de restaurantjes in Tokyo waar we zijn geweest.
    Suikervrij is trouwens wel redelijk makkelijk in Japan, glutenvrij wat minder (zelfs in de boekweitnoedels zit vaak ook gewone tarwe, en dat moet je dan maar net kunnen lezen…).

Geef een reactie

