basis verse Tomatensoep zonder pakjes, zonder bouillionblokjes :)

Standaard

tomatenZo weinig ervaring als ik heb met het “moestuinieren”, zoveel ervaring hebben mijn schoonouders. Elk jaar hebben ze een hele grote tomatenoogst. Je kunt er niet tegen eten. Het zijn heerlijke kleine tomaatjes met super veel smaak. Daar ging ik lekker een soep van maken.

Lekker! En je hebt zelfs geen bouillon blokje nodig. De hoeveelheden komen niet zo nauw! Het is een beetje wat je in huis hebt.

Ingrediënten:

  • 1 – 2 uien
  • 1- 3 paprika’s
  • 1-3 teentjes knoflook
  • Tomaten (2-4 kg)
  • Voldoende zout
  • Voldoende peper
  • (verse) tuinkruiden als basilicum, peterselie, tijm, bieslook etc.
  • (Italiaanse kruiden.)
  • Olijfolie

Bereiding:

Verwarm de olie en bak daarin eerst de ui en de knoflook. Dit mag een beetje aanbranden…

Voeg daarna de paprika’s toe en bak dit een poosje mee.

Voeg nu de tomaten toe. Ik snij ze altijd even doormidden. Grote tomaten in vieren. Voeg wat zout en peper toe en laat het geheel een poos pruttelen. Ik laat de schil zitten. Mij teveel werk om eraf te halen, en ik gebruik straks toch de staafmixer.

Na een poos (duidelijk hè) pak je de staafmixer en pureert alles fijn. Nu voeg ik voor mijn gevoel veel zout en peper toe. Het is nu nog geen soep, maar meer een dikke basis tomatensaus.

Een gedeelte vries ik in. Van een klein gedeelte maak ik de soep. We zijn hier met niet zoveel, dus dan kan ik een andere keer zo een bak uit de diepvries pakken en daar een heerlijk soepje mee maken.

Verdun de soep met water. Kijk zelf hoe dik je je soep wilt.

Maak de soep nu helemaal op smaak met peper, zout, (verse) tuinkruiden. Wat je in huis hebt. Ik heb ontdekt dat zout (ik gebruik zeezout) het geheim is om geen bouillonblokje te hoeven gebruiken (daar zit toch vaak E621 in, en als het niet nodig is, is toch wel leuk).

Wil je de soep echt pittig, doe er dan wat chilipeper in. Lekker, maar je krijgt het er wel snel warm van🙂. En voor de kleine man hier in huis iets minder geschikt.

Je kunt uiteraard ook nog gehaktballetjes in de soep doen.

Eet smakelijk!

 

 

»

    • Oei, daar vraag je me wat🙂. Ik maak namelijk steeds een pan dikke saus daar vries ik een gedeelte van in en dan verdun ik het op het moment dat ik het ga eten. En dan maak ik het ook verder op smaak. Tis ook maar net hoeveel je het verdunt.

      Deze hoeveelheid, verdunt, past denk ik niet in mijn grootste pan (4,5 liter). Ik denk dat je wel een liter of 8 hebt. Best veel dus. En daarnaast is het ook een beetje afhankelijk wanneer je het eet en wat je erbij eet…en hoeveel soep men eet.

      Maar de hoeveelheid is dus best veel voor één keer. Of je moet 10 liter soep voor een grote familie maken.

      Ik hoop dat je wat aan mijn antwoord hebt🙂.

Geef een reactie

