Kritische fruiteter?!

Standaard

FruitschaalIk wil het liever niet toegeven, maar mijn zoon (3 jaar) is een kritische fruiteter! Nou, was een kritische fruiteter. Hoe is dat zo gekomen? Nou, ik denk door zijn mama…

Kleine Smurf eet graag fruit. Toen die nog heel klein was, schoof hij tot verbazing van alle opa’s en oma’s zo een hele banaan naar binnen. Vorig jaar at hij met smaak met papa een meloen op…

Niet met de handjes
Maar dat veranderde. Kleine smurfjes worden langzaam wat groter en krijgen wat meer eigen mening. Hij wilde de banaan niet meer uit zijn vuist eten, maar at die nog wel netjes met een vorkje. Aangezien die appel ook naar binnen schoof (niet zo handig) kreeg hij die ook altijd in blokjes met een vorkje. Langzaamaan at hij geen fruit met de hand…

Het ziet er vies uit
Druiven.. jak.. hij zag mij met de pitjes worstelen. Nectarine? Wat een sappige bende in de gootsteen! En die pit, hij gruwelde. En meloen, nee die wilde hij niet proberen.

Of te wel, hij at appel, banaan & peer. En als papa thuis was een kiwi (mama is super allergisch). En nieuwe dingen wilde hij niet proberen. En ik gaf hem gewoon wat ander fruit. Hij at immers wel fruit.

Mama’s frustratie
Bij mij begon langzaamaan het wel een beetje te frustreren. Nectarine is gewoon super lekker en hij heeft er gewoon geen hap van geprobeerd! En meloen? Hij lust dat echt wel!

Daarnaast eet hij eigenlijk alle groenten wel. Sommige met een frisse tegenzin (maar ja, het ene mag je ook lekkerder vinden dan het ander). Hij eet gewoon met de pot mee! Eten we een nieuwe groente? Dan eerst een klein beetje en elke keer als we het weer eten, ietsje meer. En als vanzelf eet hij het vervolgens. En sommige groenten worden dan toch nog favoriet.

De knop ging bij me om
Hmmm… en fruit?! Ik was het een beetje zat. Ik vind het belangrijk dat hij verschillende soorten fruit eet (net zoals bij groenten). Maar fruit hoefde hij niet zo te proberen? Eigenlijk een beetje gek vond ik zelf. De knop ging bij mij om en we gingen elke dag wat nieuw fruit proberen. Even een beetje proeven…

en wat schetst mijn verbazing?

Ongelooflijk
Na een blokje meloen in zijn bakje.. “Papa, mag ik nog een stukje”. “Papa, mag ik nog een stukje” enz… “Papa mag ik de laatste stukjes!”.

En de vraag, wat vond je lekkerder, de banaan of de druiven? “De druiven.. lekker fris!”.

“Hmmm, wat ruikt de nectarine lekker, is hij al zacht?”.

Eh.. de mama van de kleine Smurf krijgt een beetje een rode kleur. Was dat alles? Gewoon zelf overtuigd zijn en stellig zeggen dat hij wat moet proeven? Nu proeft hij alles! En hij vind het lekker!! Bizar hoor! Het lag dus echt aan mij. Dit alles in in het tijdbestek van een halve a 1 week…

“Ik heb honger voor…”
En wat nog leuker is: in de supermarkt gaat hij aan alles (fruit en groenten) ruiken en voelen (doet het wel netjes hoor😉 ). “Mama, ik heb z’n honger voor banaan”. “Mama, ik heb zo’n honger voor meloen”. “Mama, ik wil de druifjes dragen”. Hij probeert echt alles uit. En volgens mij eet hij ook nog beter zijn groenten…(of denk ik dat maar?). En vraagt hij nog vaker om fruit te eten. Laatst had hij na een lichte avondmaaltijd nog “honger”. Hij at met smaak nog een banaan op uit het vuistje… ik wist niet wat ik zag! Dat deed hij daarvoor echt niet!

Dit had deze dame veel eerder moeten doen. Gewoon een beetje streng zijn, alles proeven! Dat was alles wat er hier nodig was. Ook ik moest er aan geloven.. ik hou niet van meloen, maar van papa en de kleine Smurf moest ik toch een hapje nemen. En nee, ik hou nog steeds niet van meloen… maar kleine Smurf des te meer🙂.

Herkennen jullie dit?
Heb je een kritische fruiteter? Een kritische eter? Dezelfde ervaring als mij? Of blijft de eter kritisch? Mijn ervaring zal niet voor iedereen gelden. Maar in het geval van het kritische fruit eten van mijn zoon was ik de schuldige. Dat is wel duidelijk🙂.

»

  1. Haha heeeeel herkenbaar! Alleen die van mij trapt er toch niet in. Als hij fruit van mij MOET eten, eet hij het uiteindelijk (na heeeeel veeeeeel gezeur) toch met smaak op. Maar toch blijft hij bij het standpunt dat hij alleen appel, peer, en druiven lust. O en aardbeien🙂
    Terwijl er inderdaad zo lekker zomerfruit is.

Geef een reactie

