Eenvoudige havermout plaatkoek

Standaard

Havermout is ideaal als je niet tegen tarwe kunt! Het is een voedzaam en goedkope vervanger. Gelukkig kan ik wel tegen gluten. Want de standaard tarwe uit de supermarkt is vaak besmet door het graan waar ze naast groeiden.

Vandaag een recept voor een simpele havermout plaatkoek. Even alle ingrediënten mengen en uitstrijken op de bakplaat. Ideaal! Ik breek de koeken altijd in verschillende maten. Soms heb je zin in wat meer, soms wat minder… en de kleine man kan ook nog niet van die grote koeken op.

Er zitten noten in, maar dat is voor de 3-jarige hier in huis geen probleem. Hij eet meestal geen noten los, maar als ik het ergens door verwerk lust hij het wel!

Ingrediënten:

  • 100 gram havermout
  • 50 gram roggemeel (of een ander type meel)
  • 50 gram gemalen amandelen en hazelnoten, fijn en grof door elkaar (je kunt ook andere noten gebruiken).
  • 80 gram gewelde rozijnen.
  • (evt. cranberries, zaden…)
  • 3 el olijfolie
  • 1-2 tl koekkruiden of kaneel
  • 3 eieren
  • 3 el zoet (bijv. honing, palmsuiker…)

Bereiding:

  • Verwarm de oven voor op 180 graden Celsius (volgens mij mogen noten niet hoger…)
  • Spatel alles uit op een bakplaat (bijv. op een bakmatje of bakpapier).
  • Zet in de oven voor ongeveer 30 minuten.
  • Haal uit de oven, probeer de hele plaat in vier stukken te delen. En draai de koek om.
  • Zet de oven uit.
  • Zet de omgedraaide koek weer terug in de oven en laat de koek daar afkoelen.

Doordat je de koek laat afkoelen wordt de koek wat krokanter. Anders zijn havermoutkoekjes al snel slof (is mijn ervaring).

»

  1. Lekker, gemaakt met abrikoos, rozijn en cranberry. De koek blijft wel zacht, beetje taaiig. Ik mis alleen zout, volgende keer doe ik er een snuf zout bij.

    • Wat leuk dat je het recept hebt gemaakt!🙂 we eten hier niet zoveel zout. Ik doe er soms wel wat doorheen, maar eerlijk gezegd proef ik niet zo goed het verschil. Misschien als ik het naast elkaar eet???

      Heb je de koek omgedraaid en in de warme oven laten afkoelen? Dan wordt hij namelijk knapperig is mijn ervaring. Als je met havermout koekjes maakt is het gevaar wel dat ze zacht blijft, idd wat taaiig.

  2. Superfijn simpel recept voor een snelle gezonde plaatkoek, bedankt! Ik ben ook wat aan het experimenteren geslagen en heb 1 ei vervangen door een rijpe banaan en daarnaast 1 eetlepel minder ‘zoet’ er doorheen gedaan. De koek wordt hierdoor wat minder taai.

    • Goed idee! Nu ik een andere oven heb, is de koek niet meer knapperig… mogelijk wat anders qua opwarmen en afkoelen. En als ik eerlijk ben, knapperig vind ik lekkerder. Ik ga hem dan ook eens maken met banaan en dan een el minder zoet. Thanks

Geef een reactie

