Hartige havermoutmuffins (lekkere lunch!)

Standaard

hartige havermoutmuffinsNa aanleiding van mijn blog over de havermoutpizza van Mind Your Feed, kreeg ik een opmerking die mij aan het experimenteren zette. “Hey, wat leuk een hartig havermout gerecht, bij havermout denk ik toch vooral aan zoet”.

Toen kreeg ik het plan om voor dit recept. Hartige havermoutmuffins! Voor een lekkere, gezonde en stevige lunch. Of ook wel lekker als bijgerecht denk ik. Maak er een lekkere salade bij, bak evt. wat vlees en dan is het voor ’s avonds ook lekker. Zeker op een warme avond!

Je kunt met dit recept natuurlijk eindeloos variëren. Dit waren de dingen die ik op dit moment in huis had. Handig recept om restjes groenten op te maken.

Ingrediënten voor 12 muffins:

Basis:

  • 150 gram havermout
  • ongeveer 200 ml water
  • 3 eieren
  • 1 tl bakpoeder

Vulling:

  • 140 gram wortel (ongeveer 3)
  • restje gekookte broccolie
  • 2 teentjes knoflook, eh beter voor de medebewoners is denk iets minder knoflook!
  • 1 sjalot
  • 45 gram harde, oude geitenkaas (kan meer heb ik ontdekt!)
  • zonnebloempitten

Kruiden:

  • Schepje kurkuma (kerrie kan ook, is denk ik wat pittiger).
  • snufje zout
  • Peper (had ik er nog niet door gedaan, maar ik miste een beetje pit)
  • Verse Basilicum (ik proefde dit helaas niet zo erg)

Bereiding

  • Meng de havermout met het water en laat het een poos weken. Of dit nu echt nodig is, geen idee. Ik zetten het ’s morgens na het ontbijt klaar en later in de morgen ging ik de muffins maken.
  • Verwarm de oven voor op 190 graden
  • Zet de muffin vormen klaar
  • Doe de groenten en geitenkaas in de keukenmachine en maal goed fijn. Je kan natuurlijk ook grovere groenten gebruiken, maar zelf vind ik het fijn lekker.
  • Doe dit mengsel door de havermout
  • Voeg de eieren en kruiden toe
  • Evt ook direct de zonnebloempitten of doe die als laatste bovenop de muffins. (ik was ze vergeten en heb ze er bovenop gedaan).
  • Vul de muffinvormen
  • Zet ze in de oven voor ongeveer 30 minuten.

Je kunt natuurlijk de kaas ook lekker op de bovenkant doen.

Ik heb ze zelf afgekoeld gegeten. Was lekker! Dus ook handig om mee te nemen. Ik denk dat ze net warm uit de oven nog lekkerder zijn.

Volgens mij gaat dit een heerlijk basisrecept hier worden voor de lunch. Nu nog ff zoeken naar lekkere kruidencombinaties. Hebben jullie ideeën?

 

»

  1. Hey there! You are already on Volrecepten.nl and I wonder if you would also like to share your content on the Belgian page. If this sounds good to you, please, visit Volrecepten.be and add your blog through the top blogs section🙂
    Hope to see you there soon!
    Have a nice day

Geef een reactie

