Walnootkoekjes

Standaard

Ik probeer nu regelmatig wat uit. Soms valt het mee, soms valt het tegen. Deze walnootkoekjes vonden we lekker. Daarom deel ik het recept.

Ingrediënten:

  • 100 gram volkoren speltmeel
  • 60 gram fijn gemalen walnoten
  • 75 gram boter
  • 1,5 el (ongeveer 15 gram) palmsuiker
  • 1 tl bakpoeder
  • snufje zout
  • 1 el water (indien nodig)

Bereiding:

  • Verwarm de oven op 170 graden
  • Maal de walnoten fijn. Mag best fijn!
  • Meng het bloem, zout, bakpoeder en de palmsuiker met de walnoten.
  • Voeg de boter toe en kneed tot een stevige deeghomp. Ik deed er iets water bij.
  • Maak de koekjes. Ik wilde uitsteken, maar het deeg was vrij zacht (misschien had het water toch niet gehoeven). Een balletje maken en plat duwen ging beter!
  • Bak in ongeveer 20 minuten bruin. Let op! Zet eerst op een kwartiertje ofzo. Elke oven is anders, en dit soort koekjes verbranden snel. De baktijd hangt ook heel erg af van de dikte van de koekjes.

Eet smakelijk, het is een lichtzoet, bros en knapperig (iets gebrand) koekje.

»

    • Heb ik ook goede verhalen over gehoord. Ook mindere, maar ja, volgens mij is over elk voedingsmiddel wat te zeggen🙂. Leuk dat je het gaat proberen. Ik denk dat het ook goed kan met sucanat, dat lijkt geloof ik behoorlijk op “gewone” suiker.

    • Ik bedenk opeens, sucanat heb ik ook. Ook wel oerzoet genoemd. Het is toch onbewerkte rietsuiker? Nu vraag ik me af waar ik het mee verwarde… er is ook een soort van witte suiker met een hele lage GI. Het is wel een heel bewerkt product. Even zoeken op internet en ik weet het weer. Ik dacht aan sukrin🙂. http://voedzo.nl/geen-suiker/zoetstof-sukrin-gezond-of-ongezond/ Hier zijn ze niet zo positief, maar ik heb ook andere verhalen gelezen (weet alleen niet meer waar). Je moet uiteindelijk toch zelf een keuze maken. Ik heb dus wel ervaring met sucanat en niet met sukrin.

Geef een reactie

