Suikervrije kruidcake

Standaard

Ik kwam een lekker recept tegen op de Bakparade. De suikervrije Tutti Fruttie Kruidkoek. Ik had hem een paar keer gemaakt en was tevreden. Doordat tarwe mij toch niet heel lekker valt, ging ik het recept aanpassen met een ander type meel.

Ik gebruik nu een combinatie van Spelt en Roggemeel. Je kunt denk ik ook gewoon volkorentarwemeel gebruiken. Ook is de verhouding spelt/rogge niet zo precies.

Daarnaast vond ik het beslag vrij stug, en de koek was behoorlijk stevig. Daarom ging ik wat meer melk en ei toevoegen. Hier het aangepaste recept. Het is nu meer een cake dan een koek geworden. En ik voeg wat rozijntjes toe!

Ingrediënten:

  • 175 gram volkoren speltmeel
  • 75 gram volkoren roggemeel
  • 3 tl koekkruiden
  • 2 tl bakpoeder
  • meer dan 2 dl sojamelk
  • 2 eieren
  • 110 gram gedroogd fruit (geweld)
  • 100 gram rozijnen (geweld)
  • 3 el appelstroop

Bereiding

  • Verwarm de oven voor op 175 graden Celsius.
  • Vet de bakvorm in.
  • Doe de 2 dl melk, het gedroogde fruit, appelstroop en de 2 eieren in een blender/keukenmachine/staafmixer en meng het tot een glad mengsel. Gebruik nog niet de rozijnen!!
  • Meng in een andere kom het meel, de koekkruiden, en het bakpoeder.
  • Meng het natte mengsel door het bloemmengsel. Voeg de rozijnen toe.
  • Voeg melk toe! Het is nog een vrij stug mengsel. Zorg dat het een glad beslag wordt. Ik weet eerlijk gezegd niet precies hoeveel melk ik nog toe voeg. Nog best wat… ik zal het de volgende keer een keer wegen…
  • Giet het beslag in het cakeblik.
  • Bak de cake ongeveer 40 minuten. De satéprikker moet er droog uitkomen. Ik zet de oven altijd eerst op 30 min, daarna kijk ik hoe lang het nog moet…

Eet smakelijk!

Hier hadden we de eerste keer “huisjescake”! Ik had een leuk siliconenblik in de vorm van huisjes gevonden bij de Action. Kleine Smurf wilde elke keer graag de huisjescake eten🙂.

»

  1. Heb je de vorige keren ook ei erin gedaan? Ms dat het daarom zo massief wordt…ik maak hem zonder ei. En volkorenmeel e.d. zijn volgens mij ook massiever, dan bloem, na het bakken.

    Ik maak bijv. de pizzabodem ook altijd met volkorenmeel….en dat is een stuk massieve dan gewone bloem. Daar doe ik een eetlepel of 2 zonnebloemolie door en dan wordt het luchtiger…..maar of dat met deze cake/koek ook werkt….ms ga ik dat ooit nog testen😉.

    De variant met appelstroop ga ik ook nog eens proberen!

    • Volkorenmeel is idd steviger dan witbloem. Maar ja, dat is de bedoeling ook🙂.
      Volgens mij is mijn volkorenspelt en rogge wel wat zachter dan het volkorenmeel wat ik gebruikte.
      De keer dat ik spelt/rogge gebruikte, gebruikte ik ook de eieren. Het is zo meer cake dan koek. Beetje afhankelijk wat je wilt. Ik vind het wel lekker met ei, wat luchtiger.
      Je zou idd ook wat vet voor de smeuigheid kunnen toevoegen.

      Leuk hè al die recepten uitproberen. Ik heb er nog heel wat op mijn lijstje staan…

      • Was duidelijk hoor😉.

        Zal ik met ei ok eens proberen! Ben benieuwd. Idd leuk om te experimenteren. Ik heb inmiddels aardig wat isse briefjes met succes recepten😉.

      • 🙂 was duidelijk hoor, van die losse briefjes😉.
        Ik heb die losse briefjes allemaal in een map gedaan. Van die plastic mapjes en daar kunnen alle soorten printjes/papiertjes/kopietjes in🙂.

    • Je zou het kunnen proberen. Ik weet niet of die dan lekkerder is, smaken verschillen😉. Het is een beetje afhankelijk hoe erge zoetekauw je bent en wat je gewend bent.

      Voor mij is het niet erg als ik suiker binnenkrijg. Ik geloof als je last heb van candida, dan moet je ook oppassen met gedroogd en normaal fruit. Ik vermijd de “gewone” suiker. Ik gebruik dus wel vervangers als palmsuiker, honing, agavesiroop. Ja, ik weet zeker over de laatste wordt ook veel gesproken….

      Ik eet niet zo heel veel zoet meer, dus zoeter hoeft deze cake van mij zeker niet. Ik ben wel benieuwd hoe die is zonder gedroogde vruchten en rozijnen. Zou dat qua structuur nog werken? Want ik merk als je zonder of met minder suiker bakt, de structuur ook veranderd van het baksel.

      Ik hoor graag als je het hebt uitgeprobeerd!

      • Ik ben zelf een heeeel erge zoetekauw, maar inderdaad speelt candida een vervelende rol.
        Misschien is het vervangen door gewelde noten een goed alternatief! Lijkt me wel super leuk om mee aan de slag te gaan, en er hopelijk nog steeds iets van lekkers te kunnen maken.

      • Ik bedenk opeens, misschien kun je er een paar wortels heel fijn door raspen. Die zijn zoet en geven volgens mij een smeuïge textuur. Geen idee hoeveel, je zou eens moeten zoeken op wortelcake, volkoren en suikervrij…

      • Hmm, noten toevoegen geeft een lekkere bite. Of stevia, als je dat eet? Zelf ben ik er niet heel erg dol op, het doet ook niet zoveel in het baksel.

        Misschien zijn ze ook “lekkerder” als je er cupcakes van maakt. Dat geeft soms een andere bite, en het droogt wat minder snel uit.

        Ik hoop dat je de candida onder controle krijgt. Want dat is vervelend!

Geef een reactie

