restjes taart

Standaard

hartige taart met restjes groentenSoms ligt onze koelkast vol met restjes groenten. Niet genoeg voor een enkele maaltijd, jammer om weg te gooien. Je kunt ze door een pastasaus gooien, maar een hartige taart maken met alle restjes is ook erg lekker!

Je kunt allerlei soorten en maten groenten maken. Deze keer heb ik de groenten heel fijn gemaakt. Een andere keer weer heel grof. Geeft een andere bite met eten. Tis misschien ook net welke groente je hebt liggen. De bodem kan je natuurlijk ook van bladerdeeg maken. Maar zelf een bodem maken is denk ik wat gezonder en persoonlijk vind ik het ook leukeršŸ™‚.

Ingrediƫnten bodem:

  • 175 gram meel (volkorentarwe (niet voor mij meer), volkorenspelt of rogge!)
  • 6 eetlepels water
  • 6 eetlepels olijfolie

Bereiding bodem:

De taart van de foto is gemaakt met roggemeel. Was de eerste keer dat ik dit ging gebruiken. Het deeg was heel stug. Moest wat extra water bij! En ik kon het deeg niet uitrollen, maar heb het in het blik geduwd.

Kneed het deeg, rol uit (als dat lukt) en leg in een hartigetaartblik.

Ingrediƫnten vulling

  • klontje gehakt (de mijne zitten volgens mij tussen de 100 en 200 gram)
  • Restant gerookte spekjes
  • Restant bloemkool
  • Restant wortels
  • Restant kastanje champignons
  • Gehaktkruiden, evt knoflook(kruiden)
  • 4 eieren
  • 2 plakjes geitenkaas voor op mijn deel (de rest lust dat niet, kaas…)

De taart kun je vegetarisch maken! Het maakt eigenlijk niet zoveel uit. Probeer gewoon met wat je in huis hebt. Meestal doe ik er wat knoflook en ui in. Dat had ik dit keer niet in huis.

Bereiding:

Verwarm de oven voor op 200 graden

Rul het gehakt en de spekjes in een pan.

Snij de groenten. Of doe ze zoals ik nu heb gedaan in de keukenmachine. Volgens mij hoe kleiner de groenten, hoe makkelijker kleine kinderen het eten. De kleine smurf hier at er smakelijk van. Maar echt een moeilijke eter is hij niet.

Als het gehakt gaar is, roer de groenten er doorheen. Hoeft niet heel lang verwarmd, het gaat lang genoeg in de oven.

Voeg de kruiden en de vier eieren toe.

Schep het mengsel in de taartvorm, in het deeg.

Zet de taart in de oven. Ongeveer 40 – 60 minuten. Het is een beetje afhankelijk van je oven, en van de dikte van de taart. Ik kijk altijd na 30 minuten, en schat dan in hoe lang het nog ongeveer moet.

Eet smakelijk!
De variant met een bodem van roggemeel vult duidelijk meer! Dit is ongeveer voor 3 a 4 mensen. Een beetje afhankelijk wat je erbij serveert. Restje sla of rauwkost? Smaakt er heerlijk bij? Nog een restje soep? Eet dat dan vooraf.

Wat maak jij van de restjes?

»

Geef een reactie

