Gehakt puur??

Standaard

Beetje verbaasd was ik wel. Of laat dat beetje maar weg. Ik had het kunnen weten… maar gehakt is niet zo “puur” als ik dacht.

Ik was laatst in de Lidl, en wilde even wat vlees halen. Ik dacht eraan om gehaktballen te maken. Ik dacht, laat ik eens kijken welke E-nummers ze erin stoppen om het mooie rode kleurtje te behouden…

Zit er suiker/dextrose oid. in het gehakt van de Lidl. In het half-om-half, maar ook bij het rundergehakt. Dit had ik dus echt niet gedacht. Nu eens kijken hoe het is met het gehakt van de Jumbo en de AH. Daar heb ik nog niet op de verpakking gekeken.

Geen suiker eten is best lastig. Gelukkig heb ik niet direct last van mijn gezondheid als ik iets suiker binnenkrijg. Maar ik vind het gewoon vervelend. Ik koop gehakt, gewoon, gemalen vlees. Ze stoppen er dingen in die helemaal niet nodig zijn (vind ik). Je moet echt opletten met wat je koopt.

Bij welke producten dachten jullie dat er geen suiker in zit, en dan zat het er toch in?

 

»

    • gek hè, ik had dit ook echt niet bedacht. Ik ben nog niet in een andere supermarkt geweest om te kijken of daar ook suiker wordt toegevoegd. Je weet zo echt niet meer wat je koopt… dat vind ik frustrerend.

  1. Bio+ gehakt (te koop bij Jumbo en PLUS) bevat geen suiker (naast rundvlees zit er alleen ascorbinezuur in). Gehakt uit de AH valt mij heel erg tegen, daar zit nogal veel water in in vergelijking met het Bio+ gehakt. Ik koop het dus niet meer.
    Als je let op suiker wil je waarschijnlijk ook de aflevering over Lipton-thee van de Keuringsdienst van Waarden bekijken: http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1392216 Het “aroma” wat op de ingrediëntenlijst staat, is 60-70% suiker en 30-40% smaakstof. Zit ook in de groene en zwarte thee van de Lipton.

    • Dank je voor de tip. Ik heb laatst gehakt bij de AH gehaald. Daar zat geen suiker in. Hoe zie je/merk je de hoeveelheid water? Want dat is ook een interessante.
      Iemand bij mij in de buurt tipte een slager in ons dorp. Die wist waar al zijn vlees vandaan kwam. Misschien dat ik daar ook eens ga kijken.

      Ik heb de uitzending gezien van de thee. Toch bizar, ze stoppen in ons eten allerlei dingen waar we niet om vragen… Gelukkig had ik deze thee niet in huis🙂 . Je moet echt heel kritisch de ingrediënten blijven lezen. Maar dat blijft soms lastig, hoe ze soms E621 kunnen benoemen of niet benoemen in de ingrediëntenlijst…

      • Ik bak gehakt in de pan zonder olie/boter erbij, omdat er al genoeg vet uit het gehakt zelf komt zetten. Bij het AH-gehakt dat ik heb gekocht (maar een paar keer met grote tussenpozen) kwam er steeds ook water uit en slonk het echt veel in vergelijking met het Bio+ gehakt. En nee, het gehakt was niet meer bevroren, maar was gewoon overdag uit de vriezer gehaald zodat het aan de lucht kon ontdooien😛
        Ik heb ook wel eens gehakt bij de slager gehaald, erg lekker🙂 Maar op dit moment is het voor mij niet heel handig om dat altijd te doen.

        Het viel me wel op dat Lipton-thee een week na die uitzending toch weer in de aanbieding was😉
        Nou ja, in heel veel andere thee zit ook aroma (vooral smaakjesthee, ook in een aantal losse theeën die je bijvoorbeeld bij de Simon Levelt kunt kopen). Mijn allergie voor ‘aroma’ (onderdeel van perubalsem-allergie) is ook de reden dat ik nu bijna geheel overgestapt ben op pure losse thee (losse kruiden zoals brandnetel/kamille/salie/fenegriek/etc (die koop ik hier), of Japanse groene thee zoals sencha/genmaicha/etc). Ik denk niet dat als er ‘aroma’ op producten staat, de draagstof altijd suiker is. Als het product toevallig iets anders bevat waar het aroma zich aan kan binden, zullen ze er geen extra suiker in doen. Maar als het product toevallig al suiker bevat, dan is dat natuurlijk wel een handige draagstof – de meeste mensen hebben er geen problemen mee om suiker en/of aroma’s te eten (en ik weet vrij zeker dat er meer mensen zijn die geen suiker eten dan mensen die geen aroma’s eten).

        E621 is ook leuk😛 Schrijven ze op de voorkant “Zonder MSG!” en kijk je op de achterkant, zit het er gewoon in onder een andere naam (gistextract). Ik heb ondertussen wel een lijstje met mogelijke namen van E621, maar het is voor mij ook niet echt direct relevant meer (de meeste kant-en-klaar producten eet ik toch niet meer, op een paar dingen na waar toch nooit E621 inzit). Ik lees eigenlijk geen voorkanten van verpakkingen meer (daar gaat de marketing…). Aan de andere kant kun je in Japan (en in toko’s in Nederland) gewoon een potje puur MSG kopen, dus als je wil kan je het overal bijgooien…

      • 🙂 m’n zoontje (2,5) bekijkt de etiketten ook inmiddels met grote interesse… zet vervolgens iets weer terug met een zucht…oh, suiker oid🙂. Laat hij maar jong leren dat hij etiketten moet lezen en waar je op moet letten.
        Ik gebruik nu geen pakjes en zakjes meer, maar toch sommige dingen/sausjes enzo heb je dan nog staan. Of bouillonblokjes, het is soms een beetje zoeken.

        Van aroma’s niet eten, daar heb ik idd nog niks over gelezen. Over eten zonder suiker, daar staat het internet vol mee.

      • Als je geen (perubalsem-)allergie lijkt me niet dat er een reden om aroma’s te vermijden. Veel makkelijker! Ik ben nu wel binnen 10 minuten klaar in de supermarkt, gaat lekker snel als je 80 tot 90% van de schappen gewoon voorbij kan lopen🙂

        Bouillonblokjes gebruik ik ook niet meer (aroma), maar een bouillonmix is erg makkelijk te maken van losse kruiden. Hier staat mijn combinatie, wat ik gebruik is (zee)zout, look/bieslook, selderijblad, peterselie, lavas, majoraan, basilicum, eventueel chilipeper. Er is ook een potje bouillonpoeder (merk weet ik niet meer) in de biowinkel waar geen aroma inzit (ik denk ook geen suiker, want waarom zou er suiker in bouillonpoeder zitten?), maar eigenlijk vind ik het veel makkelijker om zelf kruiden bij elkaar te gooien… En goedkoper😛

        Enige waar ik nog suiker in eet is mijn zelfgebakken brood (1 theelepel per brood, op dit moment rietsuiker), chocoladerepen (chocola zonder aroma is best moeilijk te vinden, en in de biowinkel verkopen ze wel een paar aroma-loze en suikerloze repen, maar die vind ik een beetje duur meestal :P), en heeeeel af en toe pindakaas. Maar chocoladerepen eet ik ook niet zo heel veel (af en toe, meestal pak ik noten of fruit als tussendoortje). Er valt sowieso erg veel met suiker af voor mij (eigenlijk bijna alles)😛 Dus eten zonder suiker is voor mij echt supermakkelijk. In Japan at ik eigenlijk ook niet zo heel veel suiker, nu ik erover nadenk. En als ik hier in Nederland een tijdje Japans eet (dus rijst ipv brood), eet ik ook zowat geen suiker. Wel veel fruit natuurlijk, ook wel eens honing, ik moet de brandstof-suikers toch ergens vandaan halen😛 En zelfgebakken dingen met suiker eet ik ook gewoon (taart op verjaardagen etc), daar heb ik geen problemen mee🙂 De vriend van mijn zusje eet echter ook geen (geraffineerde witte) suiker, dus er worden bij ons in de familie ook wel vaak vervangende zoetstoffen gebruikt in baksels.
        Maar ik denk dat het niet zo erg is als er gewaarschuwd wordt voor suiker; de meeste mensen krijgen namelijk wel (te?)veel suiker binnen omdat dat gewoon in allerlei supermarktproducten zit. En dat is waar verreweg de meeste mensen hun eten vandaan halen.

        Ik zag trouwens dat het merk “Ton’s” ook suikervrije mayonnaise en mosterd heeft (ik had die mayonnaise gekocht omdat er geen aroma e.d. inzaten, maar dus ook geen suiker). Wordt o.a. verkocht bij de Jumbo. En bij de Jumbo stond er ook andere aroma&suikervrije mosterd helemaal op het bovenste schap.
        Maar als je nog dingen hebt, zou ik ze ook opmaken (als ik ertegen kon)🙂 Behalve als je ze niet meer lekker vindt natuurlijk.

      • haha, idd, je moet keuzes maken. Ik laat melkproducten nu echt staan, dan heb ik direct last van darmen. Tarwe voelt niet goed, maar als ik daar kruimels van binnenkrijg, nog niet een ramp. Een keer suiker, daar heb ik ook nog geen last van. Maar over het geheel genomen suiker, lactose en tarwevrij, dan voel ik me stukken beter.
        Dus sommige dingen maak ik gewoon op.

        Ik ga je bouillonkruiden bekijken. Want we houden hier wel van een lekker soepje!

        Leuk hoor, al je reacties! Zo via internet kun je veel van elkaar leren🙂.

      • Ja, dat vind ik ook leuk aan internet/weblogs🙂

        Melk drink ik alleen af en toe als chocolademelk (zelfgemaakt met cacaopoeder en honing), eigenlijk vind ik het niet meer lekker om gewoon te drinken (vroeger wel). En ik gebruik het nog wel in pannenkoeken, maar dan proef je de melk ook niet echt😛
        Maar kaas vind ik wel heel lekker, al is kaas-zonder-kleurstof alleen op de biomarkt te vinden hier.

        Ik heb eigenlijk nooit last van mijn darmen, alleen afgelopen maand 1x toen ik pasta had gegeten waren mijn darmen een beetje vreemd aan het doen. Ik denk dat ik gewoon te snel had gegeten (honger/te lekker/…)😛 Normaal eet ik die pasta ook (speltspaghetti, laatst in de aanbieding bij de biowinkel, echt veel lekkerder dan de durumtarwespaghetti uit de supermarkt…!) en heb ik geen last van mijn darmen.
        Brood bak ik met allerlei soorten meel, speltmeel vind ik het lekkerst, af en toe heb ik ook gewoon tarwe, meergranenmeel, en roggemeel. Vaak mix ik ook verschillende soorten meel, vooral als de ene zak bijna leeg is (en roggemeel moet je mengen met lichter meel in de broodbakmachine). Ik koop 2,5-kilo-zakken bij de molen, en ook al gebruik ik 500 gram per brood, er zit toch nooit precies 2,5 kilo in… En dan gooi ik er nog maanzaad/sesamzaad enzo doorheen.
        Ik eet niet altijd brood als ontbijt of lunch, ook vaak restjes avondeten, “Japans”, of een salade als ik daar zin in heb (ik hou wel van afwisseling). En mijn favoriete broodbeleg is ondertussen groente🙂 Afgelopen week heel veel verse zuurkool op brood gegeten (en af en toe ook gewoon een bakje zuurkoolsalade ipv brood). Zuurkool met rijst, sambal en ei is erg lekker, zuurkool met sardientjes is niet aan te raden… Zuurkool met kruidenboterkruiden en kokosolie is wel weer erg lekker!

      • Ik zie trouwens dat je je blog ook in het japans hebt? Tenminste, ik denk dat het japans is omdat je het daar ook over hebt. Heb je lang in Japan gewoond?

      • Ja, het is inderdaad Japans🙂 Ik heb er maar een jaartje gewoond bij een Japans gastgezien, en ik ben daar naar een Japanse middelbare school gegaan. Op deze site (gemaakt op de middelbare school…) heb ik een paar dingen geschreven over mijn jaar in Japan.

Geef een reactie

