Volkoren speltcupcakes met framboos (suikervrij)

Standaard

Ik kom erachter dat ik best van cake hou! Heerlijk, lekker met vanille! Kun je met volkoren producten eigenlijk wel een cake maken? Ik ging het gister proberen, en het recept wil ik jullie niet onthouden. Niet echt te vergelijken met “gewone” cake, maar wel heel lekker.

suikervrije spelt cupcakesIngrediënten (genoeg voor ongeveer 9 cupcakes):

  • 125 gram volkoren speltmeel
  • 90 gram gesmolten kokosolie
  • 40 gram kokosbloesemsuiker (of andere suiker naar wens)
  • 3 eieren
  • 1 tl bakpoeder
  • snufje zout
  • 1 tl vanille essence (weet niet precies meer hoeveel ik erin heb gedaan…)
  • Scheutje (suikervrije) (soja) melk
  • 9 (diepvries)frambozen (of ander (rood) fruit)

Bereiding

  • Verwarm de oven voor op 170 graden Celsius.
  • Smelt de kokosolie (het hoeft niet super heet te worden. Ik heb begrepen dat het al smelt bij een temperatuur boven de 25 graden).
  • Meng het volkorenspeltmeel, de kokosbloesemsuiker, het bakpoeder en het zout.
  • Voeg de eieren, de vanille en een flinke scheut melk toe. Zorg dat het een lekker beslag wordt.
  • Roer de olie door het beslag. Is het te dik? Voeg nog wat extra melk toe. Ik weet zelf niet precies hoeveel melk ik heb toegevoegd. Ik begon met een klein scheutje en het is toch behoorlijk wat meer geworden. Zodat het een “gietbaar” beslag werd).
  • Duw in elke cupcake een lekkere framboos. Een leuke klus voor de kleine smurf hier.
  • Zet de cakejes voor ruim 20 minuten in de oven. Elke oven is anders, dus check na 15 minuten hoe ze eruit zien (doe ik altijd).
  • Eet smakelijk

volkoren speltcupcakes (suikervrij)De kleine man hier in huis wil altijd graag helpen. Niet altijd even handig, want hij gaat altijd net aan de dingen zitten waar hij af moet blijven… Als ik hem kleine klusjes geef, waarmee hij kan helpen dan gaat het goed. Bij deze cupcakes heeft hij geroerd. Eerst het droge mengsel. En toen het natte. Uiteraard moest ik het natte mengsel ook zelf wat roeren. Aan het eind heeft hij de frambozen in de gebakjes geduwd. Hij was helemaal trots op de cakejes en vertelde aan papa dat hij ze zelf had gemaakt. Super leuk!

Toen ik een foto wilde nemen van de cakejes kon hij dan ook niet wachten om er één te proeven. Zie het handje op de foto🙂 . Hebben we dan maar direct gedaan.

Smaak: wat steviger cakeje. Het is natuurlijk ook volkorenmeel. Wel luchtig en toch wel wat smeuïg. Niet heel erg zoet, maar dat kan ik niet heel goed beoordelen. Wij zijn nu niet meer zo gewend aan heel zoet. Wil je ze zoeter, dan kun je altijd meer suiker toevoegen. Minder zoet? Voeg minder suiker toe. Zo simpel is het. Je kunt ze ook zonder framboos maken, maar dan zijn ze wat saaier qua smaak. Zelf vonden we de framboos wel een hele lekkere toevoeging.

Geef een reactie

