Colitis ulcerosa en veranderen van eetgewoonten

Standaard

8 maand geleden had ik niet verwacht dat ik onderstaande blog zou schrijven. Als je me toen had verteld dat ik geen suiker, melk, yoghurt, room, brood zou eten… dat had ik niet geloofd. Echt waar niet! En nu, wat ben ik blij met hoe mijn lijf voelt! Meer energie en langzaamaan minder medicijnen voor mij colitis Ulcerosa.

Half juni 2013 ben ik gestopt met het eten van de standaard suiker/zoetstoffen in eten en drinken. Hoe dat zo begonnen is bij mij lees je hier. 

Ik zal jullie proberen stap voor stap te vertellen welke keuzes ik heb gemaakt. Vind ik lastig, want sommige keuzes zijn heel geleidelijk gegaan. En daarna zal ik vertellen welke effecten het allemaal op mijn lijf heeft.

Suikervrij
Om goed te ervaren wat de suikers met mijn lijf deden ben ik in één keer gestopt met suiker eten. Wel gebruik ik alternatieve, gezondere zoetmiddelen (geen chemische! Daar krijg ik last van mijn keel van). Al vrij snel kwam ik erachter dat in heel veel producten suiker is toegevoegd. Heel soms eet ik nog iets van suiker als het bijv. in vleeswaar of satésaus zit. Maar eigenlijk wil ik daar alternatieven voor.

Witmeel
Tegelijk met de suikers stopte ik met het eten van witmeel. Omdat dit op eenzelfde manier in je lijf werkt als gewone suiker. Al vrij snel kwam ik erachter dat ik hier ook helemaal niet goed tegen kan. Ik at weer een keer afbakbroodjes. Oei, ik kreeg ze niet op en wat had ik daarna een buikpijn! Ik weet dus dat ik dat niet moet eten.

Vitamines & Supplementen
Al vrij snel ben ik langs gegaan bij een natuur diëtiste. Ik viel behoorlijk af, en zat ik wel op de goede weg? Daarnaast had ik vragen over vitamines en supplementen. Daar wilde ik niet zelf mee dokteren. Ik slik nu een multivitamine, vit D, vit C, visolie. Zeker de keuze voor de multivitamine had ik niet zelf kunnen maken. Het verschilt behoorlijk wat erin zit en wat voor wie goed is.

Brood
In plaats van witte pasta haalde ik nu volkorenpasta. Ik at altijd al volkorenbrood. Ben overgestapt op desembrood omdat dat beter schijnt te zijn. Zit geen gist in (als het goed is). Na een poosje merkte ik dat ik eigenlijk niet zo heel erg lekker op tarwe reageer. Of op de gist? Ik weet het niet precies. Maar zo geleidelijk aan begon ik steeds minder brood te eten en producten met tarwe. Ik bakte namelijk nog wel met volkorenmeel. Op het moment laat ik tarwe en brood zo goed als staan.

Zuivel
Zuivelvrij eet ik niet. Ik geniet nog steeds van een stukje kaas. Tot grote spijt van meneertje Normaal die daar nog steeds niet dol op is…

Wel laat ik yoghurt, melk en room staan. Ik merkte dat zodra ik dit at, ik direct met krampen op de wc zat. Toch wel gek hoor, eerder at ik dit regelmatig? Had ik toen ook last als ik dit at? Had ik het niet door? Tja, geen idee… ik weet dat ik dit nu voorlopig laat staan.

E-nummers
Op dit moment letten we hier ook steeds meer op E-nummers. Ik kookte eigenlijk al niet zoveel uit pakjes en zakjes. Want daar konden mijn darmen niet tegen. En we vonden ze zo zout…
Echt veel krijgen we volgens mij niet binnen… maar toch, wel kijken naar alternatieven! Work in progress…

Ruim een half jaar
Best veel veranderd zo in een half jaar. Sommige mensen vinden het knap. Maar zo voelt het voor mij niet. De veranderingen zijn in mijn eigen tempo gegaan en ik voel me er een stuk fitter bij! Dan is het toch niet zo moeilijk….

Grootste winst!
Meer energie! Ik denk dat ik het al merkte een week nadat ik gestopt was met suiker eten. Meer energie! Je gewoon fitter en helderder voelen. Minder smachten naar wat zoets… persé eten nodig hebben.. Heerlijk!

Gewicht
Ik ben afgevallen. Voor mijn lengte/gewicht ook niet zo’n beetje. Ik had wel verwacht dat ik zou afvallen. Ik dronk bijv. geen limonade en sapjes meer. Niet dat ik daar zo heel veel van dronk… maar toch. Een kilo of 2 a 3 zal je wel kwijt raken. Nou, ik ben van ongeveer 65 naar ongeveer 55 gegaan. Gelukkig blijf ik nu wel stabiel. Want ik bleef afvallen, brood viel niet goed, at ’s morgens wat te weinig… dat voelde niet helemaal goed. Ik merkte echt dat ik op mijzelf aan het interen was. Inmiddels ontbijt ik stevig en blijf ik op gewicht. En ik heb niet meer het gevoel dat ik op mijzelf inteer.

Medicijn gebruik – effect op colitis ulcerosa?
Hoewel ik het heel voorzichtig doe ben ik aan het afbouwen met de medicijnen. Gebruikte ik eerst nog 7 klysma’s in de week. Toen nog maar 5 en nu ga ik naar 4 per week. En ik merk in mijn darmen geen verschil! Eerder als ik ging afbouwen had ik na een week of 2 alweer klachten. En nu niet🙂. Op dit moment zijn mijn bloedwaarden normaal. Is er geen ontsteking te meten.🙂🙂

Kan ik nu zeggen dat door mijn eetgewoontes de ontstekingen weggaan? Dat is lastig, ik weet niet hoe het zou gaan als ik gewoon op mijn oude manier was blijven eten. De ontstekingen kunnen komen en gaan bij colitis. Dus tja… dat weet ik niet.

Wat ik wel weet is dat ik nu meer energie heb. Geen bolle opgezwollen buik na het eten. Minder krampen. Minder lui na het eten. Ik voel me dus wel stukken beter en ik blijf gewoon goed luisteren naar mijn lijf.

Misschien kan ik over een poosje wel weer een keer lekkere Griekse yoghurt eten. Geen idee?

Misschien vraag je je af wat ik nog wel eet🙂. Best een heleboel blijft erover. Beetje afwijken soms van wat wij denken dat we nodig hebben (brood, melk) en vooral veel zelf maken. En gelukkig, daar heb ik plezier in!

»

    • Dat had ik ook niet. Niet dat we hier witbrood aten. Maar zo op zondagmiddag een lekker afbakbroodje… en wel gewone witte pasta, witte rijst, koekjes uit de winkel enzo. Wist wel dat volkoren beter was, maar zoveel beter?
      Tja, en nu kan ik dr niet tegen. Dus dan is de keuze heel makkelijk🙂 .

Geef een reactie

