Een gezegend en gezond 2014!

Standaard

Zo, de vakantie van meneertje Normaal zit er weer op. Kleine Smurf gaat morgen weer naar de peuterspeelzaal. Het “gewone” leven gaat weer beginnen. Ik heb genoten van de feestdagen. Lekker gezellig met zijn drieën ontbijten met pannenkoeken. Relaxen en bezoekjes bij familie. Toch een kostbaar geschenk, je gezin en familie!

Bij veel mensen staat het nieuwe jaar in het teken van goede voornemens. Ben ik zelf nooit zo van geweest. Voor mijn gevoel maakten mensen goede voornemens om er vervolgens zo snel mogelijk mee te breken. En wat mij betreft kun je altijd een voornemen maken, nieuw jaar of niet. Je hebt elke dag weer een nieuwe kans om je leven te beteren.

Keuzes maken
Je leven te beteren? Wat betekend dat voor ons? Hier hebben we het thuis regelmatig over. Eigenlijk niet in deze termen. We praten over hoe we Jezus het beste kunnen volgen. Met welk doel zijn we hier op aarde? Welke talenten hebben we gekregen? Hoe moeten we die gebruiken? Hier hebben we het thuis regelmatig over, dus ook tijdens deze vakantie.

Geld en tijdDe laatste tijd gaan onze gesprekken vooral over hoe we ons geld en onze tijd gebruiken? Leven we om te werken? Zoveel mogelijk geld te verdienen? Of hebben we een ander doel hier op aarde? Wij komen steeds meer tot het besef dat het niet draait om het leven hier. Maar dat we uitkijken naar een eeuwig durend leven op de nieuwe aarde, nieuwe hemel.

OnvoorstelbaarZelf vind ik het moeilijk om voor te stellen wat dat is. Het zal veel mooier en beter zijn dan hier. Maar hier genieten we ook van het leven. We kennen geen ander leven dan het leven hier? Dus je leven hier inrichten met het oog op een ander, beter leven? Best lastig en abstract?

Wij geloven hierin, maar wat gebeurd er met de mensen die niet in God geloven? Pff, best heftig, daar wil ik niet altijd even hard aan denken! En welke taak hebben wij hierin? Wat als we gewoon ons leventje leiden en dan wel zien…???

BoekjesGelukkig zijn wij niet de eerste die hier over nadenken en zijn er ook boekjes over geschreven.
Een paar titels die ons erg aanspreken zal ik opschrijven. Ze zijn zeker de moeite waard om te lezen!

  • Niet meer dan eerlijk, een bijbels pleidooi voor een sober leven (Jaap van der Windt).
  • Zet de deur van je huis maar open (Arjen en Annemarie ten Brinke).
  • Een boekje van Randy Alcorn over hemelse schatten verzamelen (heb het uitgeleend, en de titel niet onthouden….)

Concreet?Lezen en nadenken is één ding. Maar belangrijker is denk ik, welke keuzes maak je? Welke keuzes maken wij, gaan wij maken? Een paar hebben we al genomen?

  • We gaan niet voor een hoog inkomen, eenverdiener -> meer tijd voor andere zaken zoals vrijwilligerswerk.
  • Welk minimaal bedrag hebben we nodig om van te leven? Geen overbodige uitgaven doen?
  • Spullen opruimen, ook goede spullen weggeven. Proberen niet te gehecht raken aan de spullen hier.
  • Boeken uitlenen/weggeven.
  • Vaker vegetarisch eten.
  • Ons huis openstellen voor…
  • ….

Ik weet niet of ik nu precies alle keuzes heb opgeschreven. Maar dit zijn wel dingen waar we over nadenken. Verder vragen we ons af welk plan God met ons heeft? Waar moeten we wonen? Hier, of ergens anders? En welke invulling vraagt God qua werk van Meneertje Normaal en van mij? Moeten we rigoureuze keuzes maken? Welke dan? Ik heb echt geen idee?

Gebed
We bidden dat God ons duidelijk maakt welke plannen Hij met ons heeft. Ik kan je vertellen, ik ben echt heel nieuwsgierig! Hoe zal ons leven er over een jaar uitzien? Zal er veel veranderen? Of lijkt het toch wel op het leven wat we nu leven?

Voedsel
Ook zijn we bezig met keuzes maken over ons voedsel. Keuzes die we daar in maken zijn vooral op basis, wat is gezond voor ons lijf? God vraagt ons ook om goed voor ons lijf te zorgen. Ik heb net een boekje over E-nummers gelezen, en dat is toch wel shocking!

KeuzesWelke keuzes maken jullie nu? Of je nu christen bent of niet, ik denk dat iedereen zich wel afvraagt wat we hier op aarde doen? Op basis waarvan maken jullie je keuzes? Wat vind je belangrijk? Wat als je morgen doodt gaat, kan je dan tevreden zijn?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

»

  1. Het weggeven van goede spullen ben ik de laatste tijd ook mee bezig. Met de verhuizing in het vooruitzicht heb ik de kerstvakantie gebruikt om eens goed op te ruimen. Hoeveel spullen ik wel niet had, waar ik nauwelijks naar om keek. Een paar jaar terug zou ik het via marktplaats proberen te verkopen. Nu heb ik alles weggegeven via: https://www.facebook.com/#!/groups/ikgeefwegutrecht/
    Superleuk initiatief! En alleen maar blije mensen aan de deur😉. MIsschien heb je in de omgeving Wierden ook wel zo iets.

    • Fijn he, zo je huis opruimen en er iemand blij mee maken🙂. Op het moment heb ik wat minder spullen om weg te geven, maar ik denk dat ik op facebook wel iets soortgelijks kan vinden. Leuk initiatief!

  2. nou mevrouw Gewoontjes, zo gewoontjes ben je niet hoor, je bent een Koningskind, wat probeert te leven volgens de regels van Jezus.ik geniet van je stukjes en wil je ervoor bedanken.ik denk dat je op de goede lijn zit, gewoon doen wat je hand vindt om te doen en Hij zal je leiden, ben ik zeker van.
    hartelijke groeten enne…ook nog een gezegend 2014!

    • 🙂

      We doen ons best. Enneh, ik merk aan zoiets simpels als boeken weggeven (die nog mooi en goed zijn) dat je toch minder gehecht raakt aan je spullen. Is best een fijn gevoel ook!

      Leuk om te horen dat je geniet van mijn stukjes.

Geef een reactie

