ontbijt zonder brood of yoghurt?!

Standaard

Al een poosje merkte ik dat ik brood wat minder kon verdragen. Werd er sloom van en kreeg een opgezwollen buik na het eten. Ik at daar dus al minder van. Ik was een groot liefhebber van brood!

Maar ja, wat eet je dan? Ik begon een poosje de dag met een kom yoghurt, stuk fruit & suikervrije muesli. Maar dat beviel niet echt. Waarom wist ik toen nog niet. Maar dit voelde niet zo prettig in mijn buik.

Bolle buik
Dan toch maar ontbijten met een sneetje zuurdesembrood en een cracker (vezelrijk van Wasa). Ging op zich prima, was het niet dat ik een half uur/ uur na het ontbijt alweer trek had. Echte trek en geen lekkere trek. Daarbij viel ik toen nog steeds af. Dus ik moest dan zeker wat eten. Pff, op een gegeven moment weet je dan niet zo goed wat je nu weer moet eten.

Jak, ’s morgens een salade of havermout, echt niet!
En dat brood, ik had het idee dat ik daar eigenlijk nog minder van moest eten. Maar wat ga je dan in de morgen eten?? Ik wist inmiddels dat ik ook niet zoveel melkproducten kan hebben, dus yoghurt of kwark is dan ook niet zo’n goed plan. En een salade in de morgen (gruwel!!), daar moet ik niet aan denken.

Enneh, havermoutpap heb ik één keer geprobeerd. Tjonge jong, ik leek wel een kind met lange tanden. De eerste happen gingen nog wel. Maar daarna ging ik gewoon kokhalzen. En ik had nog wel een lekker recept met zomerfruit. Het ging er echt niet in…

Hulp vragen!
Ik had echt het gevoel dat ik ’s morgens te weinig at en ik kon niet goed bedenken wat ik dan moest eten. Waar kunnen mijn darmen wel tegen? Waar krijg ik wel voldoende energie uit? Ik kon echt niet wat bedenken. Dus toen stelde ik aan mijn diëtiste deze vraag.

Idee!
En zij kwam met het idee om de morgen te beginnen met pannenkoekjes. Van verschillende soorten meel, verschillende combinaties. Dat was wel het proberen waard. Op die manier kon ik er ook achter komen welke graansoorten ik wel kan hebben en welke niet.

Pannenkoeken
Ik eet nu elke morgen 2 a 3 pannenkoekjes. En ik kan er tegenaan! Ik kan weer sporten zonder dat ik daarvoor een bult moet eten. Ik kan nog naar huis fietsen na het sporten zonder een banaan oid. Heerlijk! Een stevig ontbijt, dat had ik nodig.

Variatie
Ik varieer met verschillende “meel” soorten.
Ik heb nu thuis: Spelt-, boekweit-, rijst-, rogge- & amandelmeel. (Ik wil graag een keer maismeel gebruiken, maar ik weet niet waar ik dat kan kopen).
Ook kun je havermout malen en daar pannenkoeken van bakken. Heb ik één keer gedaan, maar het leek mij iets teveel op de pap. Maar het is wel heel gezond, dus als je het wel lust… een gezonde en goedkope variant.

Soms meng ik twee soorten meel, soms gebruik ik één soort. Het werkt eigenlijk allemaal wel.

Natuurlijk gebruik ik geen koemelk. Want oei oei, dat kan ik niet hebben. Ik gebruik soja of amandelmelk. Net wat er open is (beetje afhankelijk van andere dingen die ik heb gemaakt). Ik heb nu in de winkel (eindelijk) ook een suikervrije variant gevonden!

Verder doe ik er soms rozijnen, appel, kaneel of spek in. Waar ik zin in heb.

HoeveelhedenVoor 1 persoon (2-3 pannenkoeken, kleine pan)

  • 50 – 75 gram meel naar keuze
  • 1 ei
  • melk
  • rozijnen/appel/bacon/… (waar je zin in hebt)

Weeg het meel af. Voeg het ei toe. En dan de melk. Klop tot de dikte van het beslag is zoals jij het wilt hebben.

Bak de pannenkoeken in een hete pan met olie. (ik gebruik nu zonnebloem olie, iets neutraler dan olijfolie. maar ook hier kun je in variëren).

Eet smakelijk!

Je hebt 1 ei nodig tot ongeveer 100 gram meel (4 pannenkoeken. Kijk een beetje hoeveel je eet, en maak zoveel beslag. Ik begon met 3 pannenkoeken, en ik merk dat ik nu wat minder nodig heb. Dus 2 is nu genoeg voor mij. Het kost iets meer tijd dan een broodje smeren. Maar het is het waard!

Toch best grappig. Ik eet nu dagelijks pannenkoeken. Terwijl eerder “normale” pannenkoeken gegarandeerd buikpijn en krampen voor mij was. Geen tarwemeel en koemelk meer voor mij! (tarwe eet ik nu nog in kleine mate als ik bijv. koekjes bak, maar ik probeer zoveel mogelijk alternatieven te gebruiken.) Gelukkig hoef ik gluten niet te vermijden, want spelt & rogge verdraag ik prima!.

 

»

  1. Wie weet helpt het voor het opgeblazen gevoel. Ik eet zelf altijd havermout ‘s-morgens. Met een eetlepel honing. En de hele morgen heb ik geen trek in iets zoets!

      • Ik ben allergisch voor soja dus neem ik altijd de lang-houdbare melk van de Hoogvliet. Maar je kunt het ook met water doen (griezel)

      • hmm, ik weet nog niet of ik het ga proberen. Met water lijkt me ook niet zo’n succes. Ik vond de smaak zo weeïg (schrijf je dat zo?)… Misschien ga ik eerst nog een keer havermout/spelt pannenkoekjes maken. Met wat meer spelt dan havermout. Kan ik aan de smaak wennen. Havermout gebruik ik trouwens wel veel in koekjes ed!

  2. Je zou ook een lekker omelet kunnen bakken met bv bacon en kaas. Ook erg lekker. Ik eet ook geregeld zelf gemaakte crackers (staan op m’n blog). Daar zit oa eiwitpoeder in wat ’t erg verzadigend maakt. Misschien wat voor je? Als afwisseling?
    Bedankt voor je leuke reacties!
    Liefs Ilse

    • Een omelet is idd ook erg lekker! Maar voor mijn gevoel moet daar nog wat bij… Ik ga eens kijken bij je crackers. Een beetje variatie is wel fijn. Jij ook bedankt voor je reactie. Het is leuk om elkaars blog te lezen, en dat kun je laten weten door een reactie te plaatsen. Kunnen we van elkaar leren.
      Groetjes!

  3. Pingback: Colitis ulcerosa en veranderen van eetgewoonten | Mevrouw Gewoontjes

  4. Pingback: alternatief ontbijt 2 | Mevrouw Gewoontjes

  5. He mevrouw Gewoontjes!

    Ik heb dan jouw darmziekte niet, maar ik heb wel een spastische darm en ben lactose intollerant. De afgelopen tijd heb ik veel last van mijn darmen gehad. Gelukkig geen krampen, maar wel diarree en een ontzettend opgeblazen gevoel. Winden laten doe ik de hele dag door en ze stinken vreselijk.
    Ook ik ga kijken of ik het beter kan maken door op mijn voeding te letten.
    Dit betekent voor mij: minder suiker, stoppen met tagatesse (is gemaakt uit lactose), kijken of ik last krijg van de melk van Minus L (wat ik nu dagelijks bij mijn koffie binnen krijg, of dat het koemelk an sich is). Gisteren heb ik al kokosbloesemsuiker gekocht en geprobeerd in een toetje, lekker! Al kreeg ik daarna zware hoofdpijn (maar dat kan toevallig zijn natuurlijk).
    Ik heb net jouw pannekoekjes met speltmeel gebruikt (zou je daar ook klachten van kunnen krijgen?), heerlijk. ik heb 1 lekkere dikke gemaakt ipv meerdere met jam (moet nog even suikervrije jam kopen). Ik wil ook graag wat kilo’s afvallen ongeveer 5 met mijn eetgewoonten (geen dieet, die helpt ook niet).
    Mijn vraag: hoe weet je waar je niet tegen kan? Het kan zijn dat je het beschreven hebt, maar ik kan het niet zo snel vinden en heb je blog pas net een paar dagen geleden ontdekt. Hoe kan ik weten waar ik overal last van krijg? Ik kan ’s morgens een pannekoek eten en geen last hebben, maar ’s middags iets eten en last krijgen, dan hoeft het niet meteen van dat wat ik net gegeten heb, maar kan het best van het ontbijt zijn. Ik vind dat zo moeilijk. Graag hoor ik jouw ervaringen hiermee.
    Groetjes!

    • Hoi Effra,
      Wat leuk dat je reageert. Minder leuk natuurlijk de reden. Want van die stinkwinden enzo, daar kan ik van meepraten.
      Hoe je erachter komt waar je niet tegen kan… het is echt een kwestie van proberen. En wat ik ook doe is opschrijven als ik klachten heb. Dan ga ik na welke dingen ik heb gegeten die mogelijk last kunnen veroorzaken.
      Lactose/zuivel is één van de dingen die darmklachten kunnen veroorzaken. Daarnaast tarwe/gluten. Zelf kan ik geen melk, yoghurt en room verdragen. Ik heb zelfs het idee dat sojaroom voor mij niet werkt. Maar sojamelk dan weer wel. Het is lastig te achterhalen, want klachten komen vaak niet direct.
      Ik heb het volgende gedaan, en je kunt kijken of dit voor jou ook werkt. Als eerste ben ik helemaal gestopt met witte suiker. Ik kwam erachter dat dat in best veel producten zit, dus ik werd steeds strenger voor mijzelf. Merk je verschil? Ik moest 3 dagen afkicken, maar na een week meer energie. En dan ga je het een keer eten. Wat gebeurd er dan? Ik kan wel iets suiker eten, maar merk dat ik een beetje snel hyper nu wordt.
      Al snel stopte ik met melk drinken (en slagroom). Daarna met yoghurt. En ik ging als vanzelf steeds minder tarwe, brood eten. Voelde niet lekker. Een opgeblazen gevoel en een onbestemd gevoel. Ik kan wel spelt en rogge eten, dus ik kan wel tegen gluten. Maar er zit iets in tarwe waar ik me niet goed bij voel. Nu ik eet ik al best een poos geen tarwe. Eet ik dat nu wel een keer, heb ik de dag erna bloed in de ontlasting. Lijkt me niet echt goed. Ik reageer er dus nu veel erger op (want eerder at ik gewoon elke dag brood, maar niet elke dag bloed in de ontlasting (gelukkig).
      Verder kan ik niet tegen citrusfruit. Dat merk ik direct. Even na het drinken van versgeperst sap moet ik met krampen naar het toilet. Dat is dan wel duidelijk.

      Het is echt proberen! Doordat ik stopte met suiker eten voelde ik mijn lijf veel beter. Ik had meer energie. Ik merkte na het eten van pasta dat ik erg opgeblazen was (lijk dan wel een paar maand zwanger…). En na het eten van glutenvrije pasta heb ik daar geen last van…

      Stel gerust je vragen hoor! Ik help graag, als het kan. Maar je moet vooral zelf proberen en na je lijf luisteren! Ik ben benieuwd naar je ervaringen en hopelijk kom je erachter welke voedingsmiddelen je beter kunt laten staan. En op internet kun je veel interessante blogs vinden.

      Succes, Groetjes Mevr. Gewoontjes

    • Oja, en verwacht ook niet dat je direct helemaal klachtenvrij bent. Bij mij is de ontsteking niet weg, heb ik nog wel klachten. Het is alleen wel duidelijk minder en ik heb veeeeel meer energie. En ik heb langzaamaan door wat ik iig moet laten staan.

      • Fijn, je uitgebreide antwoord. Inmiddels heb ik me laten testen. De hoofdmoot is dat ik niet tegen suiker kan, koemelk en tegen tarwe. Poeh… dat is even een omschakeling zeg! Ik ben druk aan de bak geslagen met speltmeel en ander soort meel. Mijn havermoutontbijt moet even wijken, want ik heb het vanmorgen gemaakt met rijst/kokosmelk. Oeh bah! Ik ga wat anders bedenken dus. Mijn darmen reageren al een stuk beter nu ik een week zo eet, maar reageren nog wel gevoelig. Zo at ik laatst een appel om 12 uur en hoepsa… darmen weer in de war. Het is nu een beetje uitvogelen dus. Ik blijf je volgen! Bedankt voor je blog! Ik haal er (en op anderen) veel recepten vandaan.

      • Klinkt als de dingen waar ik niet tegen kan. Hoe heb je je laten testen? Kan dat? Hoe?

        Fijn dat je wat aan mijn blog hebt. Zo heb ik ook veel aan andere blogs en reacties van lezers. Je kunt elkaar toch helpen door ervaringen te delen.
        Ik eet mijn havermout met sojamelk (zonder suiker) en dan voeg ik wat rozijnen en kaneel toe. Of een wat andere variatie…

  6. Mevrouw Gewoontjes
    Bij de toko kan je andere meelsoorten kopen misschien ook maismeel? In elk geval wel rijstmeel en kastanjemeel, kikkererwtenmeel etc.
    Boekweit al eens geprobeerd?

    • Hoi Maartje,
      Bedankt voor je reactie. Inmiddels ben ik al wat jaartjes verder dan toen ik de blog schreef.
      Ik heb de meelsoorten die je noemt (op kastanjemeel na) al een keer geprobeerd.
      Of ik gebruik het nog steeds.

      Helaas ben ik verhuisd en zit er hier geen goedkope toko in de buurt. Dat is altijd zo lekker snuffelen en proberen.

      • Oh sorry, ik zie nu pas dat het al een oud bericht was!
        Hoe gaat het met uw gezondheid?

        U schreef ook over de kerk, het ontbijt op zondag. Ik heb dat ook wel eens ivm de kerk, wat ik soms ook doe is een pap van bijv. bataat of pompoen of wortel met gember/citroen en zaden en kokosmelk
        Succes met uw blog!

        Ps ik kom ook uit een dorp en inderdaad zijn er minder toko’s en geen goedkope

      • 🙂 geeft niet hoor! Best leuk om me te realiseren dat ik nu meer dan 2 jaar verder een goed ritme in eten heb gevonden wat ik wel en niet kan eten. Volgens mij heb ik nav deze blog de tip gekregen voor havermout uit de oven. Oh, en dat maak ik vaak!!! Zondagmorgen alleen maar even opwarmen🙂. En nu zitten we ook met een schoolgaand jongetje, dus dan is dat ook makkelijk. En idd pap🙂.

        Mijn gezondheid gaat stukken beter (er is zelfs nog een kleine spruit bij! Dat had ik toen ik deze blog schreef niet kunnen bedenken🙂 ).
        Pap van bataat ken ik niet… klinkt wel interessant!

Geef een reactie

