“gezondere” zandkoekjes (zonder witmeel & geraffineerde witte suiker)

Standaard

koekjesWe hebben op onze bruiloft van een lieve vriendin een heel mooie zelfgemaakt kookboek gekregen. Met veel lekkere succes recepten! Nu we hier wat anders zijn gaan eten vallen (helaas) sommige recepten af. Vooral vanwege de suiker…

Maar sommige recepten kunnen we gewoon aanpassen! Zoals het recept van zandkoekjes.

maan en ster koekjesGister heb ik heerlijk met kleine Smurf onderstaande koekjes gebakken. Wat was hij er trots op. Super leuk om te zien. Hij wilde graag de maan opeten, daarna de ster…

Ingrediënten:

  • 100 gram volkoren tarwebloem (i.p.v. witte bloem)
  • 75 gram boter
  • 40 gram kokosbloemsuiker (i.p.v. 50 gram witte basterdsuiker)
  • 2 eetlepels (volgens mij ongeveer…) honing (mmm, die proef je ook echt!)
  • 1 eetlepel koek- of speculaaskruiden (i.p.v. vanille suiker)
  • 1/2 tl bakpoeder

Ik vind de koekjes behoorlijk zoet (ben niet meer zoveel gewend) dus ik ga ze denk ik ook een keer maken met 30 gram suiker. Waarschijnlijk kun je de honing ook vervangen door agave- of ahornsiroop. De laatste heb ik zelf nog nooit gebruikt. Zelf vind ik de honingsmaak wel erg lekker, maar het heeft een hoge GI (voor wie daar op let).

Bereiding

  • Meng de ingrediënten door elkaar en kneed er een samenhangend deeg van.
  • Laat het deeg ongeveer een uur rusten
  • verwarm de oven voor op 180 graden
  • Maak de koekjes (het is door de honing een beetje plakkerig deeg)
  • Bak de koekjes 10-15 minuten (beetje afhankelijk van je oven. Hier waren ze na 10 min. iets te licht en na 15 min. iets te donker).

Eet de koekjes zodra ze afgekoeld zijn (als je je zolang kunt beheersen😉 ).

Eet smakelijk

mevr. Gewoontjes

ps. Als je geen kokosbloemsuiker hebt, en je eet wel gewone suiker, dan kun je ook basterdsuiker gebruiken. Ik denk dat bruine basterdsuiker hier lekker in is. Ik denk dat deze koekjes alsnog “gezonder” zijn dan in de winkel. Want als ik nu kijk welke hulpmiddelen allemaal gebruikt worden in fabriekskoekjes…

»

  1. Hallo, ik heb de koekjes gemaakt maar ai ai wat ging het in ene hard! En dus ook, zucht, een paar verbrand. Ik had ze er 15 minuten in omdat mijn oven meestal een wat langere tijd nodig heeft. Maar dit keer dus niet. Afijn, wat over is, is lekker. Ik heb ze gemaakt met appelstroop ipv honing. Misschien ook nog een idee🙂. Groetjes, Marijke

Geef een reactie

