Speentje

Standaard

Oei, echt vaak schrijf ik niet op mijn blog. Ik heb wel veel ideeën en dingen waar ik over wil schrijven. Ben namelijk nog steeds “druk” met haken, naaien, koken & bakken (suikervrij) en opvoeden enzo. Er gebeurd hier van alles. Waarschijnlijk ook de reden waarom ik niet geschreven heb de laatste tijd.

speentjeHet is alweer een poosje geleden, maar ik wil het volgende toch met jullie delen. Misschien ook vanwege de uiteenlopende reacties en mij eigen “onzekerheid” over het volgende onderwerp: speentje!

Als je op het internet zoekt, dan kom je op allerlei fora. En iedereen heeft een menig. Soms vroeg ik me wel eens af of ze zelf een kindje hebben met speen.

Mening
Iedereen heeft eigenlijk wel een mening over het speentje. Wel of niet gebruiken. Hoe, wanneer en hoe lang gebruiken. Wanneer en hoe stoppen, et cetera. Zelfs baby’s hebben hier geloof ik al een mening over. De ene kan niet zonder en bij de ander kun je proberen wat je wilt, maar een speentje gaat er niet in.

Mijn mening
Ook ik heb een mening over het speentje. Tuurlijk, ik ben moeder😉. Een speentje, heel handig in plaats van de vingers of de duim van een kindje. Je kunt een speentje makkelijker afleren dan een duim. Tenminste…??? Maar wanneer moet een kindje zonder speentje?! Als ze naar school gaan, dan zullen de meesten er wel vanaf zijn…toch? (Ik heb zelf ik weet niet hoe lang op mijn vingers gesabbeld).

Consultatiebureau
Op het bureau vonden ze dat hij met 2 al zonder speentje kon. Het is immers slecht voor de tanden. (maar met 2 kan een kindje nog niet zindelijk zijn…?!). Op zich prima, hoe eerder een kindje stopt hoe beter natuurlijk. Maar ja, niet elk kind is hetzelfde (net als met zindelijkheid). Dus wat is nu wijsheid in het geval van onze kleine Smurf.

Overdag
Overdag hebben we onze Smurf eigenlijk niet aangewend dat hij een speentje mocht hebben. Alleen als hij ging slapen. En vaak haalden we het speentje uit zijn mond als wij naar bed gingen. Hij had het speentje nodig om in slaap te vallen. En dan heb ik het echt over nodig! Zonder speentje was er paniek. Werd hij super onrustig.

Gehecht
Maar ja, wanneer stop je dan met het speentje ’s nachts? Toen we hoorden dat het buurjongetje zonder problemen de speen had weggegooid, legden we onze zoon een keer zonder speen in bed. Grote paniek! Mmm, hier is er eentje behoorlijk gehecht aan dat kleine ding.

Kapot
En toen gingen de speentje kapot. Hij ging er op bijten. Voor ons de reden om geen nieuwe speentjes meer te kopen. Laatste speentje kapot, dan zonder speentje slapen. Goed uitgelegd aan kleine Smurf, en hij gooide dapper zijn speentje weg. Maar toen het moment van slapen. Drama!

Drama
Twee nachten en twee keer overdag heel slecht slapen. Het was hier een wat drukkere periode. Niet echt handig uitgekozen. Maar ja… wat doe je dan? Kleine smurf was alleen rustig als één van ons hem vast had of bij hem op de kamer zat. Smurf een nacht bij ons in bed (doen we nooit meer…)? Tjonge jonge. Na twee dagen waren we alle drie chagrijnig. En wat doe je dan?

Vingers
Hij was niet alleen heel onrustig in bed, hij ging ook nog eens op zijn handen/vingers zuigen. Lijkt me niet echt een goed alternatief. Want hoe leer je dat af?

Overstag
We zijn overstag gegaan. Met een weekend voor de boeg ben ik naar de winkel gegaan en heb een extra stevig massief speentje gekocht. De kleine man kreeg te horen dat als dit speentje kapot ging, hij echt te groot was voor een speen. Het was natuurlijk een ander speentje, en de man was nog steeds wat van slag van die rare nachten. Maar na een poosje had hij zijn ritme weer gevonden (ook niet direct).

drie dagen doorzetten?
Toen ik sommigen vertelden dat we toch maar weer een speentje hadden gekocht. Zeiden ze: had toch doorgezet. Na drie dagen is het over. Tja, misschien? En wat is wijsheid? Het ene kind is het andere niet. Wij hadden zelf het gevoel dat kleine Smurf niet goed snapte dat er geen speentje was. Meestal als hij dingen snapt, dan is het prima. Maar nu was dat echt niet het geval. Hadden we juist gehandeld? Je weet natuurlijk niet wat er was gebeurd als we nog een dag hadden doorgezet. Misschien was het wel een maand of langer ellende geweest? Je weet het niet want je hebt het niet gedaan.

Opnieuw kapot
Ik weet niet precies hoe lang het duurde, maar na ongeveer 2 weken ging ook het nieuwe speentje kapot. Ik had de tip gekregen om er elke keer een stukje af te knippen. Dat ging ik dus maar doen. Ik zei “kijk, je speentje is kapot, er moet een stukje af. Gooi jij het stukje weg?”. En dat deed kleine Smurf. Alleen gooide hij het hele speentje in de prullenbak. “Kapot, speentje prullenbak! “. Nou ja, oke, dan doen we het zo.

Volgende nacht
Dat was ’s middags, en oei, hoe zal het vanavond gaan vroeg ik me af. Nou, ik zal het vertellen. Meneer heeft nog een keer gekeken bij zijn speen in de prullenbak. Heeft aan papa verteld dat hij kapot was.  Hij is gaan slapen en heeft geen enkele keer meer om zijn speen gevraagd. Wat?! Nee, geen enkele keer. Hij is nu misschien een klein maandje speenvrij. Tjonge jonge, dit had ik niet gedacht. Maar blijkbaar was hij er nu wel aan toe. Hij snapte het…

Wil je ook van het speentje af?
Waarom schrijf ik hier zo uitgebreid over. Nou, omdat ik niet had verwacht dat hij uiteindelijk zo gemakkelijk van het speentje afkwam. Hij had blijkbaar wat meer tijd nodig. Ik was een beetje onzeker. Want tja, heel lang een speentje gebruiken is niet goed. Maar hoe stop je. Ik hoop dat als je dit leest dat je vooral ook zelf probeert. En als je zeker weet dat je kindje er niet aan toe is, probeer het later dan gewoon nog eens. Misschien werkt het dan wel. En ja, ik weet, soms moet je als ouder even doorzetten. En er niet aan toegeven. Maar soms is dat uiteindelijk toch niet nodig.

Leeftijd van kleine smurf toen hij van het speentje af was: bijna 2,5 jaar.

Geef een reactie

