Gevolgen geen suiker eten!

Standaard

Ik ben nu al ruim twee maanden suikervrij aan het eten. Geen witmeel en verder probeer ik af en toe een nieuw gerecht uit. Het bevalt mij super goed! Meer energie, minder opgeblazen gevoel, geen suiker pieken en dalen meer. Ik denk niet dat ik ooit weer terug ga na mijn oude eetgewoonte.

Toen ik half juni begon aan dit experiment had ik niet gedacht dat het zo makkelijk zou zijn. Tuurlijk de eerste week heb ik best wat ontwenningsverschijnselen gehad. Maar volgens mij na een dag of drie was dat ook over. Het voelt echt als een eetpatroonverandering. Het is voor mij geen dieet!

Hoe gaat het nu en wat is er veranderd?

Wat mag wel en wat niet?
Op internet en in boeken kwam (en kom) ik vele manieren van eten tegen. De ene zegt dit, de ander zegt dat. Je vraagt je dan zo langzamerhand af wat je dan nog wel mag eten behalve rauwe groenten (en ook niet elke, en alleen biologisch…).

De ene persoon is de andere niet
Volgens mij (eigenlijk weet ik dat wel zeker) is ieder persoon anders. Dus ook reageert ook iedereen anders op voedsel. Hier in huis verschillen we al. Ik moest soms wat eten. Was aan het shaken. Soms even wat zoets… mmmm, heerlijk. Meneertje Normaal herkende dit helemaal niet! Terwijl ik (terwijl ik dacht dat ik helemaal niet zo’n erge snoeper was) toch behoorlijk verslaafd was aan suiker. Ik heb blijkbaar een gevoelige bloedsuiker weet ik nu.

Uitproberen
Soms wil je wel in één keer het roer omgooien. Je wilt in één keer helemaal gezond gaan eten. Maar ja, wat is dat, iedereen zegt weer wat anders. Ik probeer daarom gewoon uit. Bij welk voedingspatroon voel ik mij lekker? Waar reageren mijn darmen slecht op? Waar krijg ik energie van?

Zo weet ik nu dat in in de vakantie best een heerlijk softijsje kan eten. Zoet, en het vulde erg (je kon in Denemarken namelijk geen kleine ijsjes krijgen). Maar witbrood, daar begin ik niet aan. Ik eet het en zit daarna direct met krampen op de wc. Dus ook geen pizza’s meer (of ik moet een andere variant kunnen maken).

Daarnaast merk ik dat ik veel energie ’s avonds heb als ik linzensoep of quinoa heb gehad. Dat komt dus vaker op tafel te staan.

Zo probeer ik uit waar ik me goed bij voel.

Bakken
Gelukkig hou ik van bakken. Want ik bak nu eigenlijk onze koekjes altijd zelf. Kleine Smurf verkiest suikervrije zelfgebakken koekjes boven biscuitjes uit een pakje (ik snap z’n keuze wel…eigengemaakt vond ik altijd al lekkerder). Ik heb nu chocolade koekjes in de trommel zitten. Heerlijk de geur die eruit komt. Smurf roept elke keer heel hard “chocolaa, mmmm!” (of iets wat daarop lijkt…).

Afvallen
Iets wat ik wel had verwacht, maar toch ook niet echt, is dat ik zou afvallen. Niet dat dat echt nodig was, ik vond mijn 65 kilo prima. Maar nu ik tussen de 60 en 61 kilo zit, voelt dit wel goed! Ben er stiekem best een beetje trots op. Afvallen zonder lijnen (heb ik nooit gedaan…). Ik ben benieuwd op welk gewicht ik blijf. Ik ben van maatje 40/42 naar 38/40 gegaan. Zou ik straks standaard maat 38 aankunnen? Ik ben echt benieuwd…

Nadeel, al mijn broeken en rokjes zakken af…

Voordeel, ik heb een reden om voor mijzelf te naaien!!

haha
Oja, bij de sportschool hebben ze zo´n uitgebreide weegschaal. Die rekent ook mijn fysiologische leeftijd uit… ik kom nu elke week een jaartje dichter bij mijn echte leeftijd. Nog 4 weken en dan zit ik weer op mijn echte leeftijd😉

Waarom was ik begonnen?
Ik ben begonnen met het aanpassen van mijn dieet omdat ik last heb van chronische darmontsteking (colitis ulcerosa). Dat is natuurlijk niet weg (had ik ook niet verwacht). Maar mijn buik voelt minder opgeblazen. Mijn darmen zijn volgens mij rustiger en ik heb meer energie! Binnenkort naar de arts, eens kijken hoe het met de ontstekingswaarden in mijn lijf is. Ik hoop dat ik medicijnen kan afbouwen (en een lange neus kan trekken naar mijn arts, want zijn reactie was direct, het is niet bewezen dat het werkt…).

»

  1. Pizzabodem:
    350 gram volkorenmeel
    7 gram droge gist
    250 ml lauw water
    Zout
    Met elkaar mengen en min. een half uur laten rijzen op een warme plek.

    Ik maak er 2 bodems van op pizzaplaten of 1 bodem op een grote ovenplaat.

    Oh en ik doe er gewoon zo’n klein blikje tomatenpurree op en daarna alles wat iedereen hier maar lekker vindt. Kaas ( voor mij geitenkaas) en pizzakruiden. +- 14-16 min. op 225graden in de oven.

    Eet smakelijk🙂

  2. Het pizzadeegrecept dat ik gebruik is ook geschikt voor de broodbakmachine (deegprogramma), voor 2 grote pizza’s (formaat “pizzabord”):
    1 eetlepel olijfolie, 300 gram meel (tot nu toe gemaakt met volkorentarwemeel en speltmeel), 6 gram zout, 4 gram gist, 150 ml water.

      • Het was een niet-broodbakmachine-recept (dus inderdaad voor “met de handen”), ik heb het gewoon in de machine gemikt😛 (aangezien de broodbakmachine toch ruimte in staat te nemen in mijn keuken, want ik gebruik ‘m gemiddeld 3 keer per week)
        Het deegprogramma van de machine doet de volgende dingen:
        -20 minuten kneden (met de hand kan dit dus sneller)
        -1 uur en 10 minuten laten rijzen (wij zetten deeg in de winter op de verwarming om te rijzen)

  3. Pingback: Joehoe! Weer pizza gegeten :) ! | Mevrouw Gewoontjes

Geef een reactie

