Havermout/appelkoek zonder suiker

Standaard

Ik ben gister wel in de keuken bezig geweest. Ik heb de smaak te pakken met het suikervrij bakken. Ik heb ooit van mijn moeder een recept voor havermoutkoek gekregen. Vooral lekker fris door de appels. Ik had het idee dat ik hier wel een suikervrije variant van kon maken. En ja, het is gelukt! En wij vinden hem hier allemaal lekker.

Originele recept:

Ingrediënten:

Bodem

  • 500 gram zelfrijzend bakmeel
  • 4oo gram bruine basterd suiker
  • 250 gram havermouthavermoutkoek met appel, zonder geraffineerde suiker
  • 400 gram gesmolten boter

Vulling:

  • 7 a 8 geraspte appels
  • beetje kaneel
  • schepje suiker
  • handje rozijnen/krenten

Suikervrije variant

Ik heb gewerkt met palmsuiker. Dan niet de mooie poedervorm, maar een blok. Tjonge jonge, dat is niet echt wat voor bakken. Het is super hard, je kunt het niet raspen, niet fijnmalen in de keukenmachine… ik heb het daarom maar bij de boter gedaan, zodat het hopelijk ging smelten. Het werd wel iets breekbaarder, ik heb het dus wat kleiner kunnen maken. Maar ik denk dat je beter de gemalen variant kunt gebruiken🙂. Dat weet ik wel zeker!

Ik heb de koek wat kleiner gemaakt, want het originele recept past niet op mijn bakplaat.

Ingrediënten:

bodem:

  • 250 gram speltmeel (ik ga het ook een keer maken met volkoren tarwemeel).
  • 2 flinke theelepels bakpoeder
  • 125 gram havermout (ik heb er later nog wat meer bij gedaan, omdat het deeg veel natter was dan bij het originele recept)
  • 60 gram palmsuiker (gebruik niet net als mij een blok, maar gebruik poedervorm. Ik ga het nog een keer proberen met agavesiroop).
  • 200 gram gesmolten boter (ik denk dat je ook wat minder boter kunt gebruiken, het deeg was behoorlijk nat)

Vulling:

  • 4 geraspte appels (met schil!)
  • beetje kaneel
  • 2 handjes rozijnen/krenten

Een zoetere variant?

  • Voeg aan de bodem een klein beetje vanille essence toe (zelf maken is het gezonds, maar ik heb het gewoon uit de winkel).
  • Voeg aan de appels & rozijnen een paar dadels in kleine stukjes.

Ik vond hem behoorlijk zoet. De dadels erbij zijn lekker, maar niet per se nodig. De vanille vind ik zelf een lekkere toevoeging!

Bereiding:

De ingrediënten voor de bodem door elkaar roeren en over een ingevette bakplaat verdelen. Goed aandrukken.

De suikervrije variant is bij mij een stuk “natter en kleveriger”. Ik heb er meer havermout doorheen gedaan. Je kunt ook wat minder boter proberen. Misschien komt het wel door het speltmeel. Dat is veel zachter heb ik al gemerkt. Dus gebruik je volkoren tarwemeel, dan zou ik de originele hoeveelheden aanhouden.

De vulling over de bodem verdelen. Garneer eventueel met wat havervlokken.

1 uur in de oven op 150 graden. Dat was het recept wat ik had gekregen, maar ik heb de koek er geloof ik maar 50 minuten in gehad.

Laat de koek 24 uur afkoelen (of tenminste een nacht…) door de boter is de koek zacht. Laat de koek dus rustig op de bakplaat liggen. Snij vervolgens de koek in stukken.

Ik heb de originele variant ingevroren gehad. Dat ging prima. Ik doe dat nu dus weer, want je krijgt best een grote hoeveelheid koek.

Veel plezier ermee, laat even weten hoe de koek smaakt.

ps. ik voeg een fotootje toe, maar ik heb niet zo’n idee hoe je baksels mooi op de foto krijgt. En ik heb er niet zoveel tijd aan besteed….

»

  1. Ha, weer een lekker recept voor in mijn “suikervrije receptenschriftje”! Kokosbloemsuiker (Gula Java) is een prima vervanger voor de basterdsuiker, maar neem dan inderdaad wel zo’n pot met losse suiker (Gula Java Brut). Ik ga de koek maken, heb nog appels liggen die op moeten. Bedankt!

    • Je moet even kijken hoe zoet je de bodem wilt. Hier is die helemaal niet zo zoet, want de suiker zit er wat meer in brokken doorheen. Maar door de appel en rozijnen hoeft het ook niet echt gezoet volgens mij.

  2. Pingback: top bericht: havermoet/appelkoek zonder suiker | Mevrouw Gewoontjes

Geef een reactie

