suikervrij?!

Standaard

Suikervrij! Nooit gedacht dat ik, als zoetekauw, zo goed als suikervrij zou eten. Ruim drie week geleden had ik hier ook nog nooit over nagedacht. En nu, nu eet ik al ruim 2 week suikervrij. En ik voel me er goed bij. Ik zal jullie vertellen hoe dit zo is gekomen en welk effect het op mij heeft.

Food Hospital
Ik zat lui op de bank, een beetje te zappen en onze nieuwe tv uit te proberen. Toen kwam ik bij uitzending gemist het programma “Food Hospital” van Net5 tegen. Het ging over hoe je met voedsel bepaalde ziektes kon genezen of i.i.g. verbeteren.

Nu heb ik zelf chronische darmontsteking (colitis ulcerosa) en ik werd nieuwsgierig wat ik met voeding kon doen om die ontsteking te verminderen. Ik moest misschien heftiger medicijnen slikken en daar zat ik niet echt op te wachten, zoals je vast wel kunt begrijpen.

Schoonzusje 1
Toen kwam mijn schoonzusje met een boeken tip: Eet jezelf mooi, slank en gelukkig van Amber Albarda. En we hebben op een bruiloft wat ervaringen uitgewisseld.

FocusVervolgens zagen we een documentaire (Focus) over hoe de suikerindustrie werkt. (Alle drie de delen zijn trouwens interessant). Eigenlijk eten we ongemerkt heel veel suiker.

Effect
Ik begon mij steeds meer af te vragen wat dit allemaal voor een effect heeft op mijn darmen. De maandag daarna ben ik gestopt met suiker eten. En ben ik gaan proberen om zoveel mogelijk vervanging zoeken.

Schoonzusje 2
Op dat moment zag ik dat een ander schoonzusje steeds lekkere recepten zonder suiker aan het delen was. Kortom, die was daar ook al mee bezig (de beide schoonzusjes kennen elkaar niet, is van de verschillende kanten🙂 ). Nou, voor mij de bevestiging om door te gaan.

Effect op mij nu
Ik ben nu ruim twee weken gestopt met het eten van de standaard suiker. Ik heb het idee dat ik meer energie heb. Verder heb ik af en toe last van allergie plekken. Daar had ik last van toen ik begon. Inmiddels zijn ze bijna verdwenen. Dit hoeft niet per se van de suiker te komen hoor. Want het komt en gaat wel vaker.

Verder heb ik veel minder last van de schommelingen van mijn bloedsuiker. Ik was geloof ik een beetje verslaafd aan suiker…

Darmen?
Welk effect het heeft op mijn darmen, dat zal de lange termijn moeten uitwijzen. Ik heb daarnaast mijn dieet nog wat aangepast na aanleiding van wat ik heb gelezen.

Ik zal jullie op de hoogte houden. Binnenkort zal ik ook een blog maken met interessante links voor recepten en informatie.

 

Groetjes Mevr. Gewoontjes

»

  1. Spannend, ik ben erg benieuwd hoe het verder met je gaat. Wij eten ook bijna geen suiker, we kunnen er beiden niet goed tegen. Ik heb jaren geleden geleerd dat suiker echt gif voor het lichaam is. Omdat ik een echte zoetekauw ben, vervang ik de suiker in de koffie door stevia druppels. Brood bakken we zelf en daar gaat heel weinig fructrose door. De enkele keer dat ik ergens eet en meedoe met koek of gebak, merk ik dat door allerlei vage klachten.
    Ik hoor graag verder van je, sterkte!

    • Dat suiker niet goed voor je is, dat hoor ik nu steeds van veel meer mensen. Ik hou van koekjes en taartjes ed dus ik ben nu verschillende dingen qua bakken aan het proberen. En idd met Stevia, agavesiroop en ga binnenkort palmsuiker proberen. Ben zelf ook benieuwd wat het effect op langere termijn is.

  2. Het leuke vind ik ook dat je er lekker creatief van wordt op bakgebied. Ik merk zelf dat ik veel minder snaaitrek heb. Ook goed voor de. Lijn!

    • Ik had ook veel last van snaaitrek en ik had steeds eerder zin in lunch/avondeten. Dat is nu veel minder, of eigenlijk herken ik het niet meer. Wel heb ik soms gewone trek. Enneh, qua bakgebied heb ik net suikervrije kokosmakronen gemaakt. Vandaag een grote zak kokos bij de toko gekocht! Hmmmm!

  3. Pingback: Colitis ulcerosa en veranderen van eetgewoonten | Mevrouw Gewoontjes

  4. ik herken je verhaal! Ook ik zag Foodhospital op de tv (helaas maar 2 afleveringen, waren het er meer?)en de afleveringen van Focus van de NTR. Jaren geleden las ik al het boek “suikerweeen”
    van William Dufty over de suikermaffia, heel spannend.ik lees je blogs met veel belangstelling.

    • Jammer hè, maar twee afleveringen volgens mij. Ik zag steeds een vooruitkondiging (of hoe noem je dat…) van de 3e aflevering. Daar kwam een jongetje/meisje in wat leed aan de ziekte van Crohn. Dat is ook een chronische darmontsteking, dus ik was wel erg benieuwd naar die aflevering.
      Toen die aflevering niet kwam ben ik zelf maar aan de slag gegaan…

Geef een reactie

