zindelijkheid: vervolg

Standaard

Het moest er eens van komen. De luier af! Oei oei, hoewel kleine Smurf regelmatig op het potje poept en plast, zag ik het nog niet zitten. Plasjes dweilen, vieze bank enz. Maar ja, je moet er als moeder toch een keer doorheen.

Zondagavond dacht ik, met het uitzicht op het mooie weer, ik ga het nu gewoon doorzetten. Ik ga kleine smurf de luier afdoen. Eens kijken hoe het gaat. Manlief vond het ook prima. Tis natuurlijk wel fijn als je als allebei de ouders even willen doorzetten.

Hier een verslagje van een nu al trotse moeder🙂.

Dag 1
Maandagochtend, lekker rustig bij het huis rondhangen. De hele ochtend droog! ’s middags tijdens het slapen natuurlijk wel weer even de luier aan. Na een kwartiertje ofzo hoorde we wat geklets uit zijn kamertje komen. Hij vertelde ons dat hij had gepoept in de luier. Schone luier en lekker slapen. Na het slapen direct op het potje (de luier was nog droog).

Nat
De hele middag ging het goed. Opeens hoor ik hem “nat!” Oei, dat was natuurlijk te verwachten. Hihi, wat vond hij het vervelend om met natte broek rond te lopen. Nou, thuis snel even op het potje en droge kleren aan.

Poosje later, we zijn even binnen. Oeps, weer nat… dit keer een flinke plas. Daarna nog weer even naar buiten op het fietsje. En al vrij snel hoor ik weer “nat!”.

Luier
Hmm, inmiddels moest ik koken en mocht kleine Smurf even tv kijken. Na de drie ongelukjes toch maar even een luier om.

Dag 2
Vandaag eerst boodschappen doen, dus de luier gaat aan als we op pad gaan. Daarna lekker met de buurkinderen in de zandbak. Lekker spelen en opeens hoor ik weer, “nat”. En dat was het voor gister. De rest van de dag heeft hij zijn broek droog gehouden. Lekker buiten & binnen spelen. Regelmatig op het potje en het ging goed.

Dag 3 (vandaag)Vandaag is de sportdag van mevrouw Gewoontjes. Dus tijdens het ontbijt onderbroekje aan en de luier weer om als we weggaan.

Hij leert steeds meer
Tijdens het ontbijt zit de kleine man opeens onrustig te draaien. Zegt tie “nat”. Wij, moet je op het potje? Nee! Nou, oke. Vervolgens weer “nat”.  Toch maar even kijken. En ja, een heel klein plasje in zijn onderbroek. Snel op het potje zetten en toen kwam de rest! Joehoe!!! Hij heeft het door! Nu nog net iets eerder realiseren dat hij moet plassen en dan zijn we er🙂.

Wc’tje op opvang
Op de opvang bij de sportschool was het rustig. Ze wilde hem dus wel op het wc’tje zetten als dat nodig was, bijv. na het drinken. Super! Hij vind zo’n klein wc’tje namelijk reuze interessant. Hij greep drie keer naar zijn buik, naar de wc, maar nee, er kwam niks.

Aangeven dat hij moet!
Op de terug weg zegt hij “poep”. Ik: dan gaan we thuis maar direct op het potje. Thuis, jas uit, schoenen uit, en ik zet koffie. Kleine Smurf pakt het potje en zegt “poep”. Nou, dan mag je natuurlijk op het potje. En! Direct raak!! Een heerlijke dikke drol, hihi, hoe blij kun je daar mee zijn.

Weer lekker buitenspelen. En na de lunch weer op het potje een dikke drol. En nu, nu slaapt hij heerlijk met een luier om. Eens kijken of hij straks droog is en hoe het vanmiddag gaat.

Het valt mee!
Maar het valt me alles mee! En die plasjes opruimen is ook niet zo heel erg. Dat is waar ik het meest tegenop zag.

Ik zal binnenkort een keer de tips die ik nu heb over het zindelijk maken opschrijven. Tips die ik heb gekregen, gelezen of zelf heb ondervonden.

Voor nu ben ik een super trotse mevrouw Gewoontjes!

»

  1. Nog een beetje volhouden en hij is zindelijk. Af en toe een ongelukje zal er nog wel gebeuren, want als je leuk speelt dan vergeet je toch dat je op het potje moet.
    SuccesL.

Geef een reactie

