Zelf een applicatie maken (tutorial)

Standaard

Ik kan moeilijk leuke, originele jongenspatronen en stofjes vinden. Er is veel voor meiden te vinden. Moeders van jongens moeten blijkbaar alleen spijkerbroekjes maken… Beetje overdreven misschien, maar zo ben ik wel op het volgende idee gekomen. Vrolijke applicaties maken op eenvoudige T-shirts. Hieronder een tutorial hoe jullie zelf ook aan de slag kunnen.

VliesofixBenodigdheden:

  • Effen (of eenvoudig) shirt. Zelf maken of kopen in de winkel.
  • Leuke kleurplaat of andere afbeelding (zorg dat er niet teveel kleine onderdelen inzitten!).
  • Verschillende lapjes (zoveel kleuren/patronen als je nodig hebt voor de afbeelding).
  • Vliesofix (te koop bij fournituren zaken)
  • Strijkplank, strijkijzer, natte lap

Ik zal zo duidelijk mogelijk elke stap uitleggen. Als iets niet duidelijk is, geef een reactie. Ik zal dan extra uitleg geven. Ik hoop ook dat jullie het op jullie beeldscherm goed kunnen lezen. Hier verpringen de afbeeldingen namelijk. Ik krijg het niet helemaal zoals ik wil geloof ik…

Werkwijze:

Kleurplaat1. Kies een leuke afbeelding uit. Op internet kun je veel vinden. Hier een paar websites met leuke kleurplaten. Een olifant en de door mij gebruikte krokodil.  Laat de tekening pas inkleuren nadat je hem hebt overgetrokken😉.

2. Zorg dat je een T-shirt hebt. Of zorg dat je het voorpand (als je de afbeelding tenminste op de voorkant wilt hebben..) van je patroon hebt uitgeknipt.

afbeelding op patroonpapier

3. Neem de afbeelding over op patroonpapier. Pas, indien nodig de afbeelding aan. Zodat je zo min mogelijk kleine stukjes hebt. Als ik van te voren had geweten hoe lastig de stekels van de krokodil waren om te naaien, dan had ik die wat groter gemaakt. Het is gelukt, maar iets groter was makkelijker geweest. LET OP: De afbeelding komt straks gespiegeld op het shirt. In dit geval niet relevant, maar wel met letters en cijfers!

Afbeelding in delen op Vliesofix4. Neem elk deel van de afbeelding over op vliesofix (op de gladde kant!). Knip die delen ruim uit.

Bedenk welk deel boven en welk deel onder komt. In mijn geval kwamen de stekels onder het bovenlijf. Ik heb dus niet elke stekel stuk voor stuk uitgeknipt. Ik had nog wel een beetje nagedacht… Ik heb de stekels aan elkaar gezet, zodat er een stukje stof onder het lijfje kwam.

Bij nader inzien heb ik de arm niet gebruikt. Die heb ik alleen genaaid.

stof kiezen voor applicatie5. Zoek stof voor elk onderdeel. Welke kleur past goed bij de afbeelding en bij de stof van het T-shirt?

verwarmen met strijkijzer6. Leg de vliesofix met de ruwe kant op de stof (op de kant die je straks niet wilt zien!). Verwarm je strijkijzer. Zet het ijzer ongeveer 10 seconden op de vliesofix. Je zult zien dat het nu is vastgeplakt! (Check voor de zekerheid de gebruiksaanwijzing van de vliesofix!).

7. Knip nu elk onderdeel exact uit. Jeuitgeknipt hebt nu stof met een soort van papier erop.

8. Peuter dit papier er voorzichtig af. Leg de stof (zonder het papier) nu op het T-shirt. Waar moet die komen? afpeuteren vliesofixPak een natte doek. Leg deze op de afbeelding en verwarm dit vervolgens met een strijkbout.

kleur garen kiezen

9. Je merkt dat de afbeelding vast zit. Laat dit nu tenminste een half uur rustig liggen.

Daarna kun je de afbeelding vastnaaien.

10. Kies eerst mooie kleur garen. Ik heb voor geel gekozen. Vond ik vrolijk!

P1060483

11. Naai de applicatie vast. Ik heb dit gedaan met een kleine zigzag steek.

  • Eerst heb ik het lijfje met vastgenaaid.
  • Toen de voeten.
  • Toen de stekels… oei, die waren een beetje klein. Met de zigzag lukte dit niet. Welk met een normale steek.
  • Vervolgens heb ik de ogen erop genaaid.
  • Toen de ogen vastzaten heb ik met zwart er een stip in genaaid. Iets grotere zigzag, wel een kleine steeklengte.
  • Tot slot heb ik de arm met een zigzagsteek erop genaaid. Leek mij net zo handig!

locksteek12. Toen de applicatie erop zat, heb ik het shirt in elkaar gezet. Oh, eerlijk gezegd laat ik op dit moment liever de binnenkant zien🙂. Ik heb namelijk sinds kort een lockmachine!! Ik kan dus nu thuis ook dingen mooi afwerken.

Resultaat:

Maar om jullie een plezier te doen, hier een foto van het eindresultaat!

Eigenlijk doe ik mijzelf er ook een plezier mee hoor… Want ik vind het persoonlijk een leuk shirt geworden. Het is een cadeautje voor een vriendin van mij.. nou ja, niet voor haar zelf, maar voor haar zoontje. Ik had het per post opgestuurd. En ik was even bang dat de postbode hem uit de envelop had gevist. Dat zou jammer zijn… gelukkig is het T-shirt goed aangekomen🙂.Eindresultaat

»

  1. Leuk gedaan, maar ik zou graag weten hoe ik een patroon voor mijn borduurmachine kan maken methet programma programma pre dising studio 5 een aplicatie met meerdere stokjes stof.als u mij daar mee kan helpen hoor ik dat graag.

    • Hoi Liza,
      Ik heb geen idee! Ik heb zelf geen ervaring met een borduurmachine. Ik heb zelf een naaimachine en overlock machine. Maar daar kan ik niet meer borduren. Succes met het uitzoeken!

Geef een reactie

