Alleen de succesverhalen

Standaard

po (te koop bij HEMA)Nee, ik zal niet alleen de succesverhalen vertellen. Hoewel ik best trots ben op kleine Smurf. Hij is niet van de ene op de andere dag zindelijk. Het gaat volgens mij wel steeds beter. Is dat wel echt? Of denk ik dat alleen maar?

Ruim twee weken geleden zijn we gestart met het regelmatig op het potje zetten van kleine Smurf. Ik zette hem al 1 tot 4 keer per dag op het potje. Hij was dus al gewend. Soms hadden we geluk en vaak ook niet.

Pfff, het is best vaak “potjes tijd”
Nadat ik het boekje had gelezen (zie mijn vorige blog), gingen we hem met regelmaat op het potje zetten. Na elke maaltijd, tussendoortje. Voor en na elk slaap(je). En als we hem windjes horen laten. Nou, ik kan je vertellen, dat is best vaak.

We spelen met blokjes, puzzeltjes, boekjes etc. Smurf vindt het zo leuk, hij wil er niet meer vanaf. Tenminste, dat is regelmatig het geval. Volgens mij zit hij soms wel een half uur op het potje heerlijk te spelen… gelukkig niet elke keer, want dan zat hij volgens mij de hele dag op de po…

Pech of geluk?
De ene dag hebben we pech. Hij doet precies zijn behoefte tussen de potjes in. Dus net als altijd in de luier. Maar de laatste dagen hebben we steeds vaker een droge luier. Zoals vandaag. Alle behoeftes zijn in het potje beland, en de hele ochtend was de luier droog. Eens kijken hoe het is als die straks wakker is. Want geloof het of niet, soms is de luier na het middagdutje ook nog droog.

Hmm, misschien straks tijd om die luier eens een ochtend af te laten… maar je zult zien, dan zal ik vast heel wat moeten opruimen. Eens kijken wanneer ik het aandurf.

Zou het dan kloppen dat het eenvoudiger is om een kleintje zindelijk te maken dan eentje die ouder is? Ik weet het niet. Wat ik nu wel merk is dat Smurf met zijn ruim 1,5 alles nadoet. En echt elke dag heel veel nieuwe dingen leert. Zou het dan eenvoudiger zijn om zindelijk te worden?

Ik moet bekennen dat het mij een hele klus leek om een kleintje zindelijk te maken. Want ik hoor om mij heen alleen verhalen dat het niet zo gemakkelijk gaat. Ik weet het echt niet. Ik weet dat het mij nu meevalt. Dat het makkelijker gaat dan ik dacht.

Ik heb natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal. Elk kind is anders en ik heb nu alleen de ervaring van het “vroege” zindelijk maken.

Geef een reactie

