Gezocht: naaipatronen

Standaard

Ik heb inmiddels een heleboel lapjes verzameld. Ik heb ook meerdere dingen gemaakt. Nu ben ik opzoek naar patronen.

Je hebt Knipmode, Knippie, Burda…. maar nergens kan ik een simpel basis T-shirt vinden. Niet voor mijzelf en ook niet voor kleine Smurf. Bestaat er geen boek met basispatronen? Moet toch niet zo moeilijk zijn.

De lapjes die ik heb zijn namelijk niet zo groot. Een simpel shirt of hemdje moet kunnen.

Heeft iemand een idee? Ken je een leuk boek?

Of moet ik nu toch leren om mijn eigen patronen te tekenen? Als ik eenmaal één goed basis shirt patroon heb voor mijzelf. En voor kleine smurf in oplopende maten, dan kan ik aan de slag. De creativiteit zit hem dan in de stofjes en de dingetjes die je erbij kunt doen.

Hier zit nu een mevrouwtje achter de computer die nu liever achter de naaimachine zit. Alle tips zijn welkom, ik heb namelijk zin om te prutsen, maar niet om allerlei stofjes te verprutsen.

»

  1. Haha, ik ben benieuwd. Ik zou het ook niet weten.Vooral de hals, het boord, is lastig denk ik. Ook manchetten …. onderkant …. (eigenlijk het hele shirt) ik weet het niet. Ben nieuwsgierig hoe je dit oplost!

    • Hoi! Lekker herkenbaar, bij een gekocht patroon past het of net niet, of het is net niet wat je zoekt. Ik ben begonnen om zelf te leren patroontekenen en kan het zeker aanraden!

      • Ik kan ook leren patroontekenen op de naailes die ik nu volg. Maar als ik dat zie, dan vind ik dat nog best lastig! Ik denk dat ik het naaien leuker vind. Nu een poosje later dan toen ik dit bericht schreef heb ik inmiddels best wat leuke patroontjes. Ik weet waar ik op kan letten als ik de patronenbladen door snuffel.

        Op naailes passen we wel vaak het patroon wat aan zodat het beter past. Dat met hulp van de juf. Want dat een patroon exact past… dat is idd erg lastig!

  2. Hoi mevrouw Gewoontjes,

    Ik hoor goede dingen over Ottobre, ook zo’n patronentijdschrift. Maar ik heb het voor je in de groep gegooid op een forum waar veel fanatieke naaisters meeschrijven. Die weten vast wel welke editie je dan moet hebben.

    Leuke muts had je gehaakt, ik heb er voor Carlijn ook al een liggen voor als het koud wordt. Leuk he dat gepruts.

    Groetjes, Petra

    Op 30 augustus 2012 19:22 schreef Mevrouw Gewoontjes het volgende:

    > ** > mevrouwgewoontjes posted: “Ik heb inmiddels een heleboel lapjes > verzameld. Ik heb ook meerdere dingen gemaakt. Nu ben ik opzoek naar > patronen. Je hebt Knipmode, Knippie, Burda…. maar nergens kan ik een > simpel basis T-shirt vinden. Niet voor mijzelf en ook niet voor kleine > Smur”

    • Ottobre ken ik niet. Ik zal eens aan mijn “naaijuf” vragen. Misschien kan ze ook helpen met het maken van een goed basispatroon.
      Gelukkig is de vakantie bijna voorbij. As. maandag mag ik weer🙂.

      Ik ben benieuwd naar de reacties van de fanatieke naaisters.

  3. Hoi mevrouw Gewoontjes,

    En meteen weer een vraag, zoek je patronen voor shirts met korte of met lange mouw?

    Groetjes, Petra

    Op 30 augustus 2012 20:55 schreef Petra van Woerden het volgende:

    > Hoi mevrouw Gewoontjes, > > Ik hoor goede dingen over Ottobre, ook zo’n patronentijdschrift. Maar ik > heb het voor je in de groep gegooid op een forum waar veel fanatieke > naaisters meeschrijven. Die weten vast wel welke editie je dan moet hebben. > > Leuke muts had je gehaakt, ik heb er voor Carlijn ook al een liggen voor > als het koud wordt. Leuk he dat gepruts. > > Groetjes, > Petra > > Op 30 augustus 2012 19:22 schreef Mevrouw Gewoontjes comment-reply@wordpress.com> het volgende: > > ** >> mevrouwgewoontjes posted: “Ik heb inmiddels een heleboel lapjes >> verzameld. Ik heb ook meerdere dingen gemaakt. Nu ben ik opzoek naar >> patronen. Je hebt Knipmode, Knippie, Burda…. maar nergens kan ik een >> simpel basis T-shirt vinden. Niet voor mijzelf en ook niet voor kleine >> Smur”

    • Voor kleine Smurf een model met lange mouw (de winter komt eraan). T-shirt maat 86/92, dan kan hij het deze herfst of op een dag als deze aan.

      Voor mij met korte mouw, want meer stof heb ik niet.

      • Reacties van de naaifanatiekelingen:

        “Ottobre 6/2008 heeft in ieder geval een bruikbaar basispatroon, al maakte ik er in de raglannaad achter nog wel een drukknoopsluiting in i.v.m. twijfels aan de rekbaarheid van mijn naaimachinesteken in de hals.
        Die van 1/2012 en 3/2012 lijken me ook prima bruikbaar, voor de korte mouwen shirtjes gewoon even de mouwlengte van een van de vestjes stelen.”

        Link naar de site (helaas staan daar niet de patronen zelf op)
        http://www.ottobredesign.com/lehdet_js/2008_6/index.html?nl

        En nog een:
        “Je zou ook het jumpsuitpatroon uit Kiind kunnen nemen, en gewoon op de gewenste lengte afknippen en zomen (geen beentjes maken dus) Kan bijna niet mis gaan met die envelope-hals”
        http://www.kiind.nl/articles/430/Jumpsuit.html

        Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

  4. Bedankt @petra! Ik zal eens kijken of ik die Ottobre kan vinden. En het idee van het jumpsuitpatroon is slim. Ik had dat patroon al wel een keer gezien, maar ik had dat nog niet bedacht.

    En inderdaad het is zorgen dat de koppies wel door de hals heen kunnen. Want dat gewurm…

  5. Goede basispatronen zijn inderdaad moeilijk te vinden.
    Ik heb ze voor je te koop.
    Een hele set basispatronen voor dames en kinderen. Je kan er van alles mee, en je hebt er de rest van je leven plezier van.

    • Ik ben wel nieuwsgierig naar die patronen. Wat voor een basispatronen zijn het? Misschien voorbeeld? En wat vraag je ervoor?
      Ik heb inmiddels al wel wat basispatronen van internet en van tijdschriften die ik heb gekocht. Maar ik ben nog steeds benieuwd.
      Toevallig ook patronen voor mannen? Shirts, longsleeves, vest?

Geef een reactie

