Geschikt moment

Standaard

Het schiet er vaak bij in. Druk (nou ja druk, ik zeg liever bezig) met ander dingen. Honger dus snel eten. Moe, dus direct slapen. Ff tijd voor mijzelf? Lekker een boek lezen of achter de naaimachine kruipen. Lui? Dan lekker voor de tv hangen. Tijd zat om er tijd voor te nemen. Maar nee, toch doe ik dat niet. Ik vergeet het gewoon. En dat terwijl het zo belangrijk is. Tenminste dat vind ik!

Waar heb ik het over? Nou over bidden! Ik bid wel hoor. Bij het eten. Een belangrijk moment om erbij stil te staan dat we alles van God krijgen. We werken misschien wel, maar toch is het God die ons eten, elke dag weer geeft. En hoeveel geeft hij niet! Moment van dankbaarheid!

Dromenland
Ik bid voor het slapen gaan. Ik raak mijn kussen, mijn gedachten gaan alle kanten uit en weg ben ik. Heerlijk in dromenland.

Leger beschermengelen
Ik bad vaak op de fiets naar werk en weer terug. Maar ik fiets niet meer zoveel. En als ik tijdens het autorijden ga bidden, dan moet God wel een leger beschermengelen sturen anders gebeuren er ongelukken.

Ik wil graag meerdere (korte) momentjes op een dag bidden. Tijd nemen voor God. Mensen aan hem voordragen. Mijn leven aan hem voorleggen en vragen om richting in mijn leven.

Ik ben een gewoontedier. Aan welke bezigheid kan ik bidden nu koppelen?  De afwas, oh we hebben afwasmachine. Stofzuigen? Lastig als ik ondertussen kleine Smurf voorttrek op zijn elektrische auto.

Rustig moment
Wat doe je nu elke dag? Liefst meerdere keren? Op welk moment heb ik even rust? Ben ik even op mijzelf? Tja, dan kan ik op dit moment maar één ding bedenken… het toilet…

 

»

  1. Ja, zo is het. Je moet jezelf dwingen, of zoals jij het beschrijft, gewoontes aanleren.
    Eigenlijk erg hè, dat het belangrijkste in je leven, zoveel moeite kost.
    Ik denk dat het inderdaad belangrijk is om op vaste tijden per dag daar de tijd voor te nemen. Maar daar houdt het toch niet bij op? Je hebt zoveel momenten dat je je richt op Hem. Een zucht van blijdschap om prachtige wolkenluchten, je intense dankbaarheid om Smurf, dan ga je toch ook naar Vader?
    Fijn om zo met elkaar na te denken!

    • Tis eigenlijk wel erg. Maar zo is het nu denk ik dan. Wel weer irritant dat (goede) gewoontes ook weer sleur kunnen worden. Laten we elkaar helpen scherp en fris te blijven. En met elkaar nadenken hoe we ons leven moeten/kunnen vormgeven. Want we krijgen zoveel! Laten we daar dan ook dankbaar voor zijn en dat ook gebruiken! Want dingen willen en dingen doen, dat is lang niet altijd hetzelfde.

Geef een reactie

