Het beste voor uw kind! Kinderarbeid?

Standaard

Belachelijk, ja echt belachelijk vind ik dit. Niet een beetje overdreven, maar een beetje veel overdreven. Tja, ik snap het wel van de winkels. Het is natuurlijk goede marketing. Maar ik ben er een beetje zat van. Waarvan? Ik zal het vertellen.

Kinderwagen voor de prijs van een auto
Wat kun je veel geld uitgeven aan babyspullen. Tuurlijk, ieder stel dat in verwachting is zal het één en ander moeten aanschaffen. Sommige dingen heb je echt nodig als er een baby’tje komt. Maar er zijn twee dingen die mij storen.

  1. Je “moet” veel meer aanschaffen dan nodig is.
  2. Je “moet” vooral dure dingen aanschaffen. Alleen bepaalde merken zijn goed of hip.

Allemaal onder het mom van “je wilt toch het beste voor je kind”. Nou het spijt mij. Ik ga geen luierpakjes van 60 euro kopen. Of een kinderwagen van 1500… (kun je bijna een auto van kopen… vraag niet wat voor één, maar wel een auto).

Gierig?
Ik vertik het om dure kinderkleding te kopen. Ze groeien er toch zo weer uit. Goedkoop en tweedehands is prima. Soms vraag ik me dan af of ik niet gierig ben. Nou denk ik dan: “ik kan beter tijd voor smurf inruimen door gezellig een boekje te lezen dan voor hem een duur broekje te kopen”.

Kinderarbeid
Wat ik me wel afvraag. Die goedkope kinderkleding. Waar maken ze dat? Wie maken dat? Dat zal toch niet door kinderen gemaakt worden? Daarnaast is het kopen van dure kinderkleding geen garantie dat het niet door kinderen gemaakt wordt. Tja, heeft iemand een idee? De kleding bij de Hema bijvoorbeeld. Zit daar kinderarbeid achter? En de Zeeman, H&M, Tuunte, etc?

Gewetensvraag|
Hmm, nu komt een gewetensvraag bij mij op. Wat doe ik als ik weet dat bepaalde kleding door kinderhandjes is gemaakt. Is het een daadwerkelijk oplossing om dit niet meer te kopen? Wat als ik straks luierpakjes van 60 euro moet kopen… (zover zal het vast niet gaan…denk ik). Welke keuze maak ik dan? Wat zou Jezus doen? Welke keuze zou ik moeten maken?

Wat weet jij?
Denk jij na bij het kopen van kleding? Gaat het jou om de prijs, kwaliteit, het merk of het werk wat erachter zit? Weet jij of kinderen kinderkleding maken?

Ik weet niet of je het me moet vertellen. Want zolang ik het niet weet kan ik er niks aan doen. Kan ik mijn hoofd in het zand steken.

Vertel toch maar. Ik ben wel benieuwd hoe andere (mama’s) hun keuze maken. Hopelijk kunnen we van elkaar leren. Want het zou niet zo moeten zijn dat een 8-jarige 10 uur per dag voor een habbekrats zit te werken voor een broek die onze deugnieten binnen een dag weer kapot vallen.

»

  1. Hé, nog helemaal geen reacties gehad? Ik was er wel nieuwsgierig naar.
    Ik ben het trouwens helemaal met je eens.
    Groetjes,
    doeg.

  2. Ik ben ook benieuwd naar reacties.

    Emmy, waar ben je het precies mee eens? Dat kleding goedkoop moet zijn of dat je geen kleding moet kopen als je niet weet hoe en wie de kleding maken?

    Want kunnen wij er wat aan doen dat mensen onder slechte omstandigheden werken? Hebben zij een keus? Wat als wij die kleding niet meer kopen. Hebben ze dan helemaal geen geld voor hun levensvoorziening?

    Ik weet niet wat een juiste keuze is. Ik ben aan het denken gezet door het programma “bloed, zweet en luxeproblemen” (de NL en Britse variant).

  3. Pingback: Hip & ecologisch verantwoord of ouderwets & arme sloebers? « Mevrouw Gewoontjes

Geef een reactie

