Mijmeren

Standaard

Som lig ik in bed en denk na. Ja, dat doe ik wel eens… Dan denk ik na over de “grote” vragen van het leven. Misschien moet ik het niet nadenken noemen, maar mijmeren. Het mijmeren begint bij mij vaak met gebed.

Ik vraag God regelmatig welke plannen Hij met mij heeft. Wat moet ik doen? Doe ik nu het juiste? Moet ik meer doen of juist minder? Hoe weet ik of ik op de juiste weg zit?

“Ik weet, we hoeven onze redding niet te kopen. Gelukkig maar, maar volgens mij kan geloof niet zonder daden. Ik vraag dan in bed af of ik mijn talenten wel goed gebruik. Moet ik niet wat nuttigers doen dan ’s avonds een film kijken? Maar ja, de boog kan ook niet altijd gespannen blijven.”

Hellep
Ik ben er van overtuigd dat God ons niet vraagt om dingen te doen waar we niet goed in zijn. Zo heb ik een poosje een oude dame bezocht. Oei oei, ik mag het niet zeggen. Maar wat klaagde ze elke keer. Ik kwam nooit vaak genoeg en niemand was aardig tegen haar. Ik wilde die klaagzang wel ombuigen, maar dat kon ik niet. Wat voelden die bezoekjes als een last. Ik moet bekennen dat ik dit niet lang heb gedaan. Ik laat dit in de toekomst maar over aan degene die hier wel goed in zijn.

Energie
Terwijl andere dingen, zoals dingen regelen voor de kerk. Kinder- en jeugdwerk op de camping… Heerlijk, daar kreeg ik energie van. Dan wist ik, dit is wat ik kan. God heeft mij deze talenten gegeven. Die kan ik gebruiken. Heerlijk!

Maar ja, je kent het vast wel. Dan lig je in bed en mijmer je. Het leven gaat zo zijn gangetje. Je doet je dingetjes. Je zorgt voor een natje en een droogje. Je werkt, je geniet. Alles op zijn tijd. En dan vraag je je af, gebruik ik mijn talenten wel.

En dan! Dan schiet mij iets geweldigs binnen. Ik weet nu wat ik moet doen! Ik heb dat talent van God gekregen en dat wil ik op die manier gebruiken. En dan… dan is het opeens de volgende morgen. Geen idee meer natuurlijk wat ik had bedacht. Grrr!!!

Ons bootje vaart, maar niet zo snel
En zo kabbelt ons leven weer een paar weken door. Gelukkig maar dat God alleen van ons vraagt om in Hem te geloven. Want de vaart zit er bij mij niet in.

Geef een reactie

