Oranje mannetjes

Standaard

In onze straat is een invasie van oranje mannetjes. Ik kan ze niet verstaan. Het lijkt alsof ze allemaal een andere taal spreken, toch begrijpen zij elkaar. Ze werken super hard! Bij nader inzien denk ik dat ze toch dezelfde taal spreken, anders zou hun werk net als de toren van Babel nooit afkomen.

De oranje mannetjes graven gaten in de grond en maken die vervolgens weer dicht. Meneertje Normaal vraagt zich af of dit misschien Aliens zijn. Kleine Smurf wil het liefst de hele dag kijken wat de mannetjes doen. En ik? Ik ben blij dat ik niet het werk doe van deze mannen.

Kleine Smurf
Dan staat hij daar, zijn ogen komen net boven de vensterbank uit. Wijzend naar de graafmachine doet hij het geluid wat hij hoort na. Bzzzzz, brrrr, bzzz, of zoiets. Elke keer als er een oranje mannetje langs het raam trekt wappert zijn handje heen en weer. En geloof mij, dat gebeurt best vaak!

Stoere kerels
De oranje mannetjes zijn stoere kerels. Robuust is het woord wat in mij opkomt. Grote handen, eelt op de vingers en graven maar. Hun stemmen klinken nors en een beetje eng. Maar dat zal aan mij liggen. Ik versta er namelijk niks van…

Ze werken hard, als een tierelier gaat de stoep open, gaat de kabel erin en gaat de stoep weer dicht. Zelfs als de regen met bakken uit de lucht valt werken ze hard door.

Misschien heeft meneertje Normaal toch gelijk. Waar komen deze oranje mannen vandaan? Ze lijken niet op de mensen die ik ken…

Gluren
Ze lopen langs ons raam. Dan zien ze kleine Smurf met zijn grote ogen en zijn wapperende handje. Op het gezicht van die grote kerels komt een glimlach. En met hun grote, met zand besmeurde handen zwaaien ze terug.

Spelletje
Kleine Smurf gaat buiten spelen. Wiebelend gaat hij richting de bzzz, bzzzz. Ondertussen komt er een jong oranje mannetje aan. Jong, maar toch ook al wel een kerel. Hij kan zijn ogen niet van Smurf afhouden. Zwaaien, en nog eens zwaaien, en nog eens… Smurf vind dit spelletje wel leuk en doet graag mee.

Het regent, smurf moet naar binnen. De oranje mannetjes werken uiteraard door. Maar de jonge oranje man gluurt elke keer naar binnen. Staat daar dat kleine jongetje? Ja! Ze zien elkaar en ze gaan door met het leuke “zwaai spelletje”.

Eén reactie »

  1. Pingback: Kabel vs. glasvezel « Mevrouw Gewoontjes

Geef een reactie

