patroon gehaakt tasje

Standaard

gratis patroon gehaakt tasje Zoals beloofd in mijn vorige blog hier het patroon van het gehaakte tasje. De grote, de kleur, het type garen kun je natuurlijk zelf kiezen. Als je het tasje hebt gemaakt zou ik het heel leuk vinden als je een fotootje opstuurt naar mevrouwgewoontjes@gmail.com. Ik wil dat fotootje dan graag plaatsen. Ik ben namelijk best benieuwd naar het resultaat.

Tas:

1. x aantal lossen + 3 losse. x is het aantal losse zo breed als je de tas ongeveer wilt hebben. Er komt nog een klein randje langs de zijkant. Haak de losse ook los. Anders is het lastig haken en zit het te strak. Hou er rekening mee dat de tas iets groter uitvalt dan je in eerste instantie denkt.

2. Sla drie losse over en haak in elke volgende losse een stokje.

3. haak 1 keer losse. Vervolgens in elk stokje een vaste.

4. Haak 3 losse, sla de eerste vaste over en haak in de volgende vasten een stokje.

5. Herhaal stap 3 & 4 een aantal keer. Afhankelijk hoe hoog je de tas wilt hebben. Haak 2 keer de hoogte van de tas. Je moet hem namelijk dubbelvouwen.

6. Vouw de lap dubbel.

7. Zet de 1e zijkant vast met een rij vaste. Probeer de lap zo netjes mogelijk aan elkaar te haken, maar het komt niet heel precies heb ik gemerkt.

8. 1 keer losse, sla de eerste vaste over en haak in alle vaste aan de zijkant een nieuwe rij vaste. Je eindigt aan de bovenkant van de tas.

9. Kies 1 kant van de bovenkant en haak een rij vaste zodat je aan de andere kant van de tas komt.gratis patroon gehaakt tasje

10. Herhaal punt 7 & 8.

11. Haak nu aan de andere kant een rij vasten.

12. Haak 1 of 2 keer rond de bovenkant met vasten als je geen lus wilt hebben. Wel een lus? Haak vasten langs de bovenkant, maar sla een aantal vasten over op de plek van de lus. Haak daar een aantal lossen. De 2e keer dat je rond gaat haak je zoveel vasten als nodig is om de lus heen.

13. Hecht de draad af.

Hengsel:

1. Zoek de vaste die “precies” boven de naad aan de zijkant zit. Tel drie vasten naar rechts en begin daar met haken.

2. Haak 7 vasten aan de zijkant van de tas.

3. Haak 1 keer losse, sla de eerste vaste over en haak dan 6 vaste.

4. Herhaal stap 3 net zolang tot het hengsel je lang genoeg is.

5. Zet het hengsel met 7 vasten vast aan de andere kant van de tas. Hecht af.

gehaakte bloemBloem
Hoe ik precies deze bloem heb gemaakt weet ik niet precies. Ik kan de steken ook niet meer tellen. Hieronder beschrijf ik de bloem ongeveer. Wees vrij om te experimenteren. Ik vind dat zelf altijd wel erg leuk. Bij deze bloem had ik ook niet bedacht dat de blaadjes gingen “krullen”. Het resultaat vind ik persoonlijk leuk. Hiervoor had ik een paar bloemen in grijs en roze gemaakt die ik niks vond. Die zijn dus in de prullenbak beland.

1. Haak 8 losse en zet ze met een halve vaste vast tot een ring.

2. Haak in de ring 16 vasten.

3. Haak 7 losse, sla 1 vaste over en zet vast met een vaste.

4. Herhaal dit tot je het rondje rond bent.

5. Zet in elke lus 10 vaste (iig strak genoeg).

7. Hecht af.

Zet de bloem op een leuke plek op de tas. Je kunt natuurlijk ook meerdere bloemen maken als je dat leuk vind.

Sluiting

Ik moet jullie teleurstellen… hoe ik de sluiting precies heb gemaakt weet ik niet meer. Ik heb een rij losse met vasten gemaakt en daarboven wat gefreubeld totdat ik een bolletje kreeg. Dit heb ik vastgehaakt tegenover de lus aan de bovenkant van de tas. Een beetje prutsen en dan lukt het jullie hopelijk ook.

Voering:

Ik heb de voering van een lapje stof gemaakt. Wel zo handig. Ik heb de zijkanten van een lap aan elkaar genaaid met de machine. Met de hand heb ik de stof in de tas vastgemaakt.

Veel maakplezier! Ik ben benieuwd naar resultaten. Als je me het resultaat opstuurt (mevrouwgewoontjes@gmail.com), dan zet ik hem op mijn blog. Of ik link naar een blog van jou (als je die hebt en dat leuk vind).

Onduidelijk?

Is er iets onduidelijk? Is er ergens meer uitleg nodig? Een foto of een tekening? Laat het me weten, dan ga ik mijn best doen om dit patroon te verbeteren.

Eén reactie »

  1. Pingback: Gehaakt tasje door lezeres | Mevrouw Gewoontjes

Geef een reactie

